Kiedy ruszy modernizacja magistrali węglowej? Przetarg w Maksymilianowie się przeciąga

Kiedy ruszy modernizacja magistrali węglowej?  Przetarg w Maksymilianowie się przeciąga
Wizualizacja węzła Maksymilianowo

W listopadzie PKP PLK ogłosiło przetarg na przebudowę stacji Maksymilianowo w oparciu o dość ambitną koncepcję budowy wielopoziomowego skrzyżowania linii kolejowych nr 201 (historyczna magistrala węglowa) oraz 131 droga na Tczew i Gdańsk. Tego typu infrastruktury, która na wizualizacjach robi wrażenie, w naszym regionie właściwie nie ma. Minęło już kilka miesięcy, a nadal nie doszło do otwarcia ofert.

Postępowanie przetargowe obejmuje odcinek 38 km wokół podbydgoskiej stacji Maksymilianowo i obejmuje zabudowę 100 rozjazdów. Kluczowe zadanie to budowa wielopoziomowego skrzyżowania linii kolejowej nr 131 i 201. PKP PLK prognozuje budżet na poziomie 1,5 mld zł. Zamawiający liczy, że umowę uda się podpisać do jesieni przyszłego roku. Linia 201 będzie dostosowana do prędkości 160 km/h, a 131 do 200 km/h.

Jednym z powodów nieotwarcia ofert są odwołania Budimexu kierowane do Krajowej Izby Odwoławczej. Pierwsze firma złożyła w grudniu, po nim doszło do zmian w specyfice przetargowej. Termin otwarcia ofert planowany jest na najbliższą środę 19 marca, ale zważywszy na to, że 7 marca Budimex ponownie złożył odwołanie, istnieje prawdopodobieństwo, że wszystko się znowu przeciągnie. Budimex zarzuca, że zamówienie narusza przepisy, co niekorzystnie będzie oddziałowywać na wykonawców. Jeżeli nie dojdzie do porozumienia polubownego, tym sporem będzie musiała się zająć Krajowa Izba Odwoławcza.

Czy to oznacza, że mamy już do czynienia z opóźnieniami w tej inwestycji? Ciężko to określić, bo PKP PLK zakładało podpisanie umowy do jesieni 2025 roku, co wciąż wydaje się możliwych do zrealizowania terminem. Zgodnie z tym harmonogramem przebudowa węzła Maksymilianowo ma się zakończyć na początku 2029 roku.

Modernizacja linii nr 201 między Bydgoszczą i portem Gdynia to kluczowe zadanie dla unijnego korytarza Bałtyk-Adriatyk i transeuropejskiej sieci TEN-T. Jest to też kluczowa inwestycja dla polskich portów morskich w Gdańsku i Gdyni, bowiem znacząco poprawi ich dostępność. Jest to zatem jedna z bardziej kluczowych inwestycji kolejowych jakie są realizowane obecnie w Polsce. Najbardziej zaawansowane są prace na odcinku Kościerzyna – Port Gdynia, najmniej na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, gdzie dopiero niedawno uprawomocniła się decyzja środowiskowa. PKP PLK liczy, że budowa tego odcinka podzielonego na trzy mniejsze odcinki: Maksymilianowo – Wierzchucin, Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz Lipowa Tucholska – Kościerzyna ruszy na jesień 2026 roku, a zakończy się przed końcem 2029 roku.