Od prezentacji lokomotywy wodorowe SM42-6Dn bydgoskiej PESA na targach Trako w Gdańsku we wrześniu miną 4 lata. Wówczas podkreślano, że Polska jako drugi kraj na świecie lokomotywę wodorową. Przez te lata wokół SM42-6Dn było dużo szumu, nie brakuje też zainteresowanych przewoźników, ale głównie mówi się o tej lokomotywie w zastosowaniu towarowym. Zapowiedź wjazdu lokomotywy SM42-6Dn na regularną linię pasażerską to kolejny ważny punkt w tym dziele.
Zainteresowane takim testem są władze Województwa Dolnośląskiego, które chcą jeszcze w sierpniu zainaugurować przejazdy SM42-6Dn na regularnej trasie pasażerskiej. Z informacji Rynek-Kolejowy.pl wynika ,że ma być to nowo otwarta linia między Jelenią Górą i Karpaczem.
Nie sama inauguracja wydaje się tutaj najważniejsza, bo jeżeli te testy przyniosą pozytywne wyniki, to może przełożyć się na zainteresowanie innych przewoźników zainteresowanych zakupem lokomotyw wodorowych na potrzeby pasażerskie, co zresztą będzie premiowane w projektach unijnych z uwagi na niskoemisyjną charakterystykę wodoru.
Władze PESA wielokrotnie podkreślały, że opracowanie prototypu SM42-6Dn to głównie zasługa konstruktorów z Bydgoszczy.






