Magistrala Węglowa w końcu z decyzją środowiskową. To kluczowy dla Polski projekt

Magistrala Węglowa w końcu z decyzją środowiskową. To kluczowy dla Polski projekt

Linia kolejowa nr 201 ma odgrywać kluczową rolę dla rozwoju polskich portów morskich w Gdańsku i w Gdyni – komunikuje je ona z Bydgoszczą, co pretenduje to miasto do roli ważnego węzła logistycznego. Jednocześnie linia ta tworzy kręgosłup transportowy Europy jako element sieci bazowej TEN-T. Planowana od wielu lat modernizacja będzie mogła w końcu ruszyć, bo jest już prawomocna decyzja środowiskowa.

Modernizację linii 201 można podzielić na dwa duże odcinki: północny z Gdyni do Kościerzyny oraz południowy z Kościerzyny do Maksymilianowa pod Bydgoszczą. Na północnym odcinku podpisano już pierwsze umowy z wykonawcami na prace modernizacyjne. Południowy odcinek czekał natomiast na decyzję środowiskową.

Postępowanie środowiskowe dla odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna rozpoczęło się w 2017 roku, dopiero 27 czerwca 2024 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową, co jak widać trwało około 7 lat. Do decyzji wpłynęły jednak odwołania, zatem cały czas nie była ona prawomocna. 6 lutego br Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała o umorzeniu postępowania odwoławczego. Na nasze zapytanie bydgoski RDOŚ odpowiedział, że decyzja z czerwca jest prawomocna, zatem są już prawomocne decyzje środowiskowe dla całej modernizacji linii nr 201.

Zadanie modernizacyjne przewiduje rozbudowę linii nr 201 do dwóch torów oraz na odcinku gdyńskim do trzech oraz jej pełną elektryfikacje. Przewiduje się, że inwestycja zakończy się w 2029 roku.

 


Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska skierowała do niniejszej informacji sprostowanie:

Nieprawdziwą jest podana informacja, jakoby procedura trwała 7 lat. W rzeczywistości
czas liczony od pierwszych koncepcji przedstawianych przez Inwestora nie ma
bezpośredniego przełożenia na okres trwania formalnego postępowania
administracyjnego. Zgodnie z przepisami, kluczowy jest moment złożenia przez
Inwestora kompletnego i jednolitego raportu o oddziaływaniu na środowisko, który
spełnia wszystkie ustawowe wymagania. Taki kompletny raport dla linii kolejowej nr 201
został przedłożony do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w dniu
22 czerwca 2023 r. Dopiero od tego momentu mogło rozpocząć się merytoryczne
procedowanie sprawy, uwzględniające m.in. analizy, uzyskanie niezbędnych opinii
i konsultacje z innymi organami.

Postępowanie trwało zatem 12 miesięcy i w tym czasie konieczne było przeprowadzenie
licznych analiz oraz uzyskanie stanowisk czterech organów administracji państwowej
współuczestniczących w procesie. Od pierwszego złożenia wniosku od 2017 r. Inwestor
wielokrotnie zmieniał plany inwestycyjne. Zmiany dotyczyły m.in. zakresu
przewidywanych prac, skali planowanej wycinki drzew, ingerencji w rezerwat przyrody
Cisy Staropolskie im. Leona Wyczółkowskiego oraz w specjalny obszar ochrony siedlisk
Natura 2000 Jeziora Wdzydzkie PLH220034. Przez to raport o oddziaływaniu na
środowisko, przez dłuższy czas, był niekompletny. Z tego powodu wszystkie Organy
wielokrotnie wzywały do uzupełnień.

Każda zmiana zakresu przedsięwzięcia skutkowała koniecznością ponownego ustalenia
kręgu stron postępowania, informowania ich o nowych okolicznościach oraz
umożliwienia zgłaszania uwag. W konsekwencji znaczna część czasu poświęconego na
procedowanie sprawy wynikała z działań samego Inwestora i jego decyzji dotyczących
zmian w projekcie.

Podkreślamy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy działała
zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności w oparciu o art. 77 ust. 2 pkt 2
ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko (Dz. U. z 2024 r., poz. 1112 ze zm.), który określa obligatoryjne elementy
dokumentacji niezbędnej do prowadzenia takiego postępowania.

Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, że faktyczny czas trwania procedury
wyniósł 12 miesięcy, (tj. od 22 czerwca 2023 r. od chwili złożenia przez Inwestora
jednolitego dokumentu), a jego długość była bezpośrednio związana z koniecznością
zapewnienia rzetelnej oceny oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko,
a także z obowiązkiem umożliwienia wszystkim stronom postępowania udziału
w sprawie, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa.