Kilkunasto osobowa delegacja mieszkańców północnej części Białych Błot spotkała się w poniedziałek z wójt Magdaleną Maison. Ta grupa mieszkańców sprzeciwia się przebiegowi obwodnicy między torami i zabudowaniami, bowiem z uwagi na niewielki teren znalazłaby się ona tuż przy ich domach i odcięła ich od lasu. W tym samym czasie dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Toruniu prezentował Sejmikowi Województwa sprawozdanie z realizacji dróg wojewódzkich.
Przypomnijmy, że od około 8 lat nie udało się wypracować studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tej inwestycji. Najnowsze ustalenia są takie, że Zarząd Dróg Wojewódzkich jako wyspecjalizowana instytucja ma zlecić opracowanie STEŚ, w partnerstwie Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Gminy Białe Błota, Powiatu Bydgoskiego i Miasta Bydgoszczy.
Wójt Magdalena Maison na spotkaniu z mieszkańcami zadeklarowała, że stanowisko gminy jest takie, że nie zgadza się na przebieg po południowej stronie torów oraz na rozbudowę dzisiejszej ulicy Szubińskiej, gdyż to oznaczałoby problemy dla sąsiednich nieruchomości. Tunel w opinii wójt nie jest dobrym rozwiązaniem nie tylko z powodu wyższych kosztów, ale też podniesienia terenu co byłoby niekorzystne dla nieruchomości przy niej zlokalizowanych.
Z perspektywy wójt najlepszym rozwiązaniem byłoby poszukanie w ramach jednego projektu także rozwiązania dla problemu korków w Lisim Ogonie – być może zatem obwodnica biegłaby znacznie dalej od zabudować obsługują także Lisi Ogon. Jeden z wariantów jaki ma się pojawić w STEŚ, powinien przeanalizować to rozwiązanie.
Mieszkańcy poprosili z kolei wójt, aby ich przedstawiciel mógł być obecny przy monitorowaniu zamówienia na STEŚ, na co wójt Maison się zgodziła, ale tutaj głos kluczowy ma Urząd Marszałkowski. Wójt zadeklarowała, że po opracowaniu STEŚ w gminie Białe Błota odbędą się konsultacje społeczne.
Tymczasem w Toruniu
Temat obwodnicy Białych Błot poruszyli też radni na Sejmiku Województwa w temacie dyskusji o drogach wojewódzkich – Wysłaliśmy do wszystkich co są zainteresowani tą obwodnicą, aby pokazali swoje plany – powiedział dyrektor ZDW Przemysław Dąbrowski. Mowa tutaj przede wszystkim o czterech samorządach, w tym o gminie Białe Błota. Dyrektor wskazał, że te opinie już wpłynęły i w oparciu o nie zostanie sporządzony opis zamówienia, który będzie można uznać za najważniejsze wytyczne do prac nad STEŚ.
Czy wariant przez Trzciniec byłby brany pod uwagę?
Na początku marca na Portalu Kujawskim ukazała się luźna dywagacja, że być może skoro temat obwodnicy przez 8 lat stoi w miejscu, warto rozważyć wariant przez Trzciniec, wraz z przenosinami terminalu portu lotniczego, aby znalazł się on przy linii kolejowej, bez konieczności jej budowy co mogłoby kosztować około 2 mld zł, co wymagałoby jednak budowy nowego węzła w okolicach Zielonki i Ciela. Na sesji Sejmiku Województwa radna Ewa Kozanecka wskazywała, że taka informacja krąży w przestrzeni publicznej i zapytała, czy jest coś na rzeczy.
Dyrektor Dąbrowski potwierdził, iż słyszał o takich pomysłach nieoficjalnie – Też słyszałem, niestety nieoficjalnie o tym, co GDDKiA gdzieś tam, ale to są na razie jakieś delikatne rozmowy.
Może to sugerować, że budowa nowego węzła w okolicach Ciela i Zielonki na S5/S10 jest analizowana.