PKP PLK z przetargiem na kolejny odcinek historycznej Magistrali Węglowej

PKP PLK z przetargiem na kolejny odcinek historycznej Magistrali Węglowej
Węzeł Maksymilianowo

Modernizacja magistrali węglowej (linia kolejowa 201) to jedna z kluczowej dla systemu kolejowego w całej Unii Europejskiej modernizacji. Ta linia będzie kręgosłupem korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk, jednocześnie ma pomóc polskim portom w Gdyni i w Gdańsku poprawić przepustowość, co brutalnie w przeszłości weryfikowały takie kryzysy jak z importem węgla zza oceanu. Mamy kolejny kujawsko-pomorski przetarg dla tego zadania na odcinek Maksymilianowo-Wierzchucin.

Mowa o odcinku liczącym prawie 32 km. Zgodnie z założeniami dla całej linii nr 201 – modernizacja zakłada rozbudowę do dwóch torów, podniesienie prędkości do 160 km/h i pełną elektryfikację oraz powiększenie peronów dla długich pociągów. Będą to zatem najwyższe standardy dla transportu towarowego w Unii Europejskiej.

Zgodnie z przepisami przy takich prędkościach nie mogą funkcjonować przejazdy ze szlabanem, zatem powstanie pięć bezkolizyjnych skrzyżowań (tunele lub wiadukty) w lokalizacjach: Serock – dwa obiekty, Świekatowo, Lipienica i Błądzim). PKP PLK zakłada, że prace budowlane ruszą w przyszłym roku i zakończą się do 2029 roku.

Na innych odcinkach

Jeszcze w 2024 roku PKP PLK ogłosiło przetarg na rozbudowę węzła Maksymilianowo, gdzie łączy się linia nr 201 z 131. W tym miejscu powstanie rzadko spotykane w Polsce skrzyżowanie dwupoziomowe linii kolejowych. Jesteśmy już po otwarciu ofert, zgodnie z planami PKP PLK podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na jesień.

Modernizację linii nr 201 można podzielić na dwa duże odcinki: Kościerzyna – Gdynia, gdzie na dwóch z trzech pododcinków prowadzone są już prace, a na ostatnim Gdańsk Osowa – Gdynia Główna rozpocząć mają się w przyszłym roku oraz Maksymilianowo – Kościerzyna podzielony na cztery pododcinki. Pierwszy odcinek to stacja Maksymilianowo, gdzie jak wcześniej napisano postępowanie przetargowe jest w toku, teraz informujemy o ogłoszeniu przetargu na odcinek nr 2. Wkrótce PKP PLK powinno ogłosić przetargi na dwa pozostałe odcinki, czyli: Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz Lipowa Tucholska-Kościerzyna. PKP PLK liczy, że cały odcinek Maksymilianowo-Kościerzyna zostanie zrealizowany do końca 2029 roku.