Południowo-wschodnia obwodnica Bydgoszczy widnieje jedynie w planach bydgoskich planistów

Południowo-wschodnia obwodnica Bydgoszczy widnieje jedynie w planach bydgoskich planistów
Koncepcja MPU, która kończy się na granicach miasta / Graf: Opracowanie własne na podstawie Geoportalu Krajowego

Koncepcja południowo-wschodniej obwodnicy Bydgoszczy pojawiła się w zamierzeniach planistycznych bydgoskiej Miejskiej Pracowni Urbanistycznej w 2013 roku i zakłada skomunikowane węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek) z węzłem Bydgoszcz Północ w Osielsku – głównie chodzi o poprawę dostępności komunikacyjnej dla Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, Kapuścisk i Fordonu. Poza koncepcją nie podjęto specjalnie daleko idących prac, gdyż ratusz wskazuje na ogromne koszty, a są wcześniej do realizacji ważniejsze priorytety. Trudno będzie zrealizować to zamierzenie bez współpracy z gminami Osielsko i Białe Błota, które formalnie tej idei nie widzą.

Gdy pojawia się zwrot południowo-wschodnia obwodnica Bydgoszczy to możemy zdefiniować trzy koncepcje:
– duża obwodnica opierająca się na budowie mostu w okolicach Solca Kujawskiego, aby spiąć drogami krajowymi duży ring wokół Bydgoszczy, ostatnio pisaliśmy o wizji Łukasza Kubiaka, żeby pójść dalej na północ do węzła w Bydgoszcz Północ. Jest to jednak na dzisiaj dość wstępna wizja;
– miejska obwodnica, która jest głównym tematem tej publikacji, czyli budowa w kierunku wschodnim od węzła lotniskowego nowej drogi, która przetnie się z ulicami Dąbrowa, Glinki przy wjeździe do parku przemysłowego, Wojska Polskiego, a dalej w torze podobnym do linii kolejowej powstałby most do ulicy Lewińskiego, a dalej w przebiegu Jasienieckiej ta droga przez gminę Osielsko biegłaby do węzła S5 Bydgoszcz Północ;
– mała obwodnica zakładająca skomunikowanie ulicy Łuckiej z alejami Jana Pawła II, dla skomunikowania z Glinki i Wojska Polskiego;

W temacie obwodnicy miejskiej (nasza nazwa na potrzeby tej publikacji) poza brakiem funduszy na jej budowę pojawia się jeszcze inny duży problem – nie ma jej w planach gmin Białe Błota i Osielsko, bez czego nie będzie ona nigdy funkcjonalna. Węzeł lotniskowy w przebiegu alei Jana Pawła II leży w gminie Białe Błota, a bez budowy ponad 2 km odcinka w tej gminie ciężko będzie uzyskać skomunikowanie węzła Bydgoszcz Południe z Fordonem.

Na północy plany obwodnicy kończą się na granicy z gminą Osielsko, która nie zaplanowała skomunikowania jej z węzłem w Aleksandrowie. Wkomponowanie tej obwodnicy Bydgoszczy w plany rozwojowe Osielska byłoby ogromnym przedsięwzięciem planistycznym.

Samorządy pracują nad planami

Do połowy 2026 roku wszystkie gminny powinny przyjąć swoje plany ogólne. Na razie tylko Bydgoszcz przygotowała ich projekt, w którym zamiary co do południowo-wschodniej obwodnicy są podtrzymane. Został jeszcze prawie rok, więc przy intensywnej pracy jest jeszcze czas na dogadanie się co do koncepcji tej obwodnicy, co będzie jednak wymagało rozmów między samorządami.