Filharmonia Pomorska ma nową sekretarkę – konkurs na stanowisko wygrała radna wojewódzka Anna Niewiadomska. Prawnie taka zależność jest dozwolona, ale od strony etycznej może budzić kontrowersje, bo Sejmik Województwa w którym zasiada radna podejmuje decyzje majątkowe, dotyczące statutu czy finansowania wobec Filharmonii Pomorskiej. Jednocześnie bezpośredni nadzór nad Filharmonią sprawuje Zarząd Województwa, który radna powinna kontrolować, a w przypadku takiej zależności formalnej wyborcy mogą mieć wątpliwość czy będzie w tym skuteczna. To jednak nie jedyna kontrowersja w tej sprawie.
Ogłoszenie o nabór na stanowisko sekretarki Filharmonia Pomorska opublikowała 28 marca, termin składania aplikacji wyznaczono na 15 kwietnia. Gdy na kilka dni przed tym terminem zaczęły docierać do mnie informacje, że to stanowisko obejmie radna mogło wywołać to zaskoczenie, bowiem na ten dzień nie wiadomo było nawet ilu będzie kandydatów. Analizując ogłoszenie natrafiamy na dość zaskakujący wymóg formalny – wykształcenie: wyższe, preferowane kierunki: prawo, administracja, rachunkowość i finanse, ekonomia, logistyka. O ile kwestia preferowania kierunków prawa, administracji, rachunkowości itp. nie jest niczym zaskakującym, to pojawienie się logistyki jest dość zagadkowe, bowiem ta dziedzina mocno odbiega od specyfiki stanowiska. Skoro preferuje się logistyków, to dlaczego nie np. marketingowców?
Powszechnie znanym faktem jest natomiast to, że radna Niewiadomska posiada wykształcenie logistyczne.
Czy radna nie będzie głosować w tematach dotyczących Filharmonii
Zgodnie z artykułem 24 ustawy o samorządzie województwa radny nie może brać udziału w głosowaniach którego dotyczą jego interesu prawnego. Łukasz Zygmunt w publikacji eksperckiej na łamach ,,Pracownika Samorządowego” wskazuje, że są wyroki sądów które wskazywały na niedopuszczalność podejmowania uchwał w sprawie likwidacji lub przekształcania wobec instytucji w których był zatrudniony radny, pod rygorem uznania takiego głosowania za nieważne. Idąc drogą dedukcji Zygmunt wskazuje – Podobnie należałoby traktować zmiany statutów jednostek organizacyjnych, które mogą mieć wpływ na indywidualną sytuację radnego-pracownika tej jednostki. Przykładowo, jeżeli rada ogranicza statutową działalność jednostki eliminując niektóre z dotychczasowych zadań i zmiany te mogą mieć wpływ na stosunek pracy radnego (np. likwidacja stanowiska pracy, zmiana warunków pracy i płacy) to z pewnością i tu radny podlega zakazowi uczestnictwa w głosowaniu.
Szymon Dubiel z WatchDog Polska na łamach Rzeczypospolitej idzie jeszcze dalej uważając, że wątpliwe jest głosowanie radnych zatrudnionych w instytucjach samorządowych, nad budżetem danego samorządu, w którym wskazywane są środki na konkretną jednostkę. Finansowanie Filharmonii Pomorskiej pojawia się właściwie w każdej uchwale budżetowej.
Warto wspomnieć, że radni wojewódzcy z mocy ustawy nie mogą pracować w Urzędzie Marszałkowskim, ani zajmować funkcji kierowniczych w podległych instytucjach. W przypadku szeregowych pracowników tych instytucji ustawodawca nie był aż tak radykalny, chociaż do dzisiaj toczą się dyskusję czy nie należałoby tego zaostrzyć.