Skoro planujemy Via Pomeranie należy ponownie przeanalizować koncepcje obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej

Skoro planujemy Via Pomeranie należy ponownie przeanalizować koncepcje obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej

Planowana do realizacji obwodnica Nowej Wsi Wielkiej może być jednym z pierwszych elementów budowy drogi Via Pomerania, która połączyć ma Ustkę, Słupsk z Chojnicami, Bydgoszczą i autostradą A2 przez Inowrocław. Jeżeli tak będzie to należałoby się przyjrzeć parametrom tej obwodnicy.

Sygnalizowaliśmy to już kilka miesięcy temu – GDDKiA wnosząc o wydanie decyzji środowiskowej dla tej obwodnicy przedstawiła wariant zakładający standard 1×2, czyli po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W sytuacji gdy obwodnica Inowrocławia to GP2x2, po dwa pasy ruchu powstaną też na przygotowywanej do budowy obwodnicy Brzozy, planowanie standardu 1×2 w Nowej Wsi Wielkiej budzić może wątpliwość.

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej ominie miejscowość od strony południowej. Preferowany przez GDDKiA wariant odbijałby od drogi krajowej nr 25 po stronie bydgoskiej, tuż przed znakiem informującym o terenie zabudowanym następnie przecinałby się (najprawdopodobniej rondem) z ulicą Malinową, a do drogi krajowej nr 25 wbijałby się już za Tarkowem Dolnym. Jej budowa ma się zakończyć do 2029 roku.

GDDKiA rekomenduje wariant niebieski

Geometria też do przemyślenia

Gdy w sierpniu GDDKiA występowało o decyzję środowiskową, nikt poważnie nie mówił o Via Pomerani, jeżeli ma być ona częścią drogi ekspresowej to raczej planowany jej przebieg mógłby się nie bardzo przyjąć, z uwagi na dość duże kąty skrętu, które mogą być problematyczne przy prędkościach 100-120 km/h.