W środę radni nadali nazwę planowanej do budowy w najbliższym czasie stacji. Będzie to nazwa Bydgoszcz Stary Fordon. Stacja ma się znaleźć mniej więcej na wysokości sklepu meblowego IMS Sofa., czyli przed rondem skąd zaczyna się wylot z Bydgoszczy Mostem Fordońskim. Prace budowlane mają się zakończyć w przyszłym roku.
Na razie inwestycja, która obejmuje rozbudowę układu torowego przy istniejącej stacji Bydgoszcz Fordon i podniesienie jej do rangi dworca jest na etapie administracyjnym. Inwestor PKP PLK stara się o uzyskanie decyzji środowiskowej – ostatnio Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odroczyła termin jej wydania do 20 maja. Linia kolejowa nr 209 biegnąca przez Fordon, łączy Bydgoszcz z Chełmżą (a w przeszłości biegła nawet do Brodnicy, ale duży jej odcinek został rozebrany).
Inwestycja budzi lokalne kontrowersje
Plan inwestycyjny zakłada likwidację przejazdu przez tory w przebiegu ulicy Dworzec, które zlokalizowane jest między stacją Bydgoszcz Fordon i planowaną Bydgoszcz Stary Fordon. Mieszkańcom osiedla zlokalizowanego między ulicą Fordońską i linią kolejową nie podoba się ten zamiar, głównie z uwagi na likwidację przejścia dla pieszych, gdyż jest to najkrótsza droga dla dzieci do szkoły przy ulicy Sielskiej. Po likwidacji tego przejścia, będą musieli nadrabiać około kilometra drogi dziennie.
Tę sprawę poruszał m.in. radny Paweł Sieg z Fordonu, wiceprezydent Mirosław Kozłowicz przyznał, że również władze miasta negatywnie opiniowały ten zamiar w komunikacji z PKP PLK.
Nie wiadomo czy dzisiaj jest jeszcze pole do dyskusji
Jak wcześniej wspomniano inwestycja czeka na wydanie decyzji środowiskowej. Ciężko powiedzieć czy dzisiaj zmiany wobec ulicy Dworzec, nie wymagałyby powtórzenia kilku miesięcznego postępowania środowiskowego, do tego trzeba by też doliczyć czas na korektę koncepcji. Na pewno sprawie nie pomaga zaangażowanie w projektów środków unijnych, co nie pozwala zbytnio na wstrzymywanie inwestycji z uwagi na konieczność dochowania terminów rozliczenia dotacji.
W czasie środowej sesji Rady Miasta Bydgoszczy pojawiły się też głosy, że za tymi inwestycjami powinno iść zwiększanie liczby pociągów przez Województwo Kujawsko-Pomorskie, bowiem linia nie jest dzisiaj zbytnio obłożona.