Piątkowa konferencja w Ustce na której zaprezentowano pakt dla obronności nadmuchało medialnie balon zapowiadający szybką realizację inwestycji drogi Via Pomerania. We wtorek na posiedzeniu zespołu parlamentarnego ds. Via Pomerania mogliśmy już zejść na ziemię, gdy przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury przyznała, że na dzisiaj formalnie dla tego resortu takiego zadania jak Via Pomerania nie ma. Dyskusja na zespole nie tylko nie wyjaśniła skąd pieniądze na tę inwestycję, a jednocześnie pokazała sporo praktycznych tematów spornych wokół prowadzonych inwestycji.
Stanowisko autorów raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski jest takie, że Via Pomerania ma mieć status drogi GP2x2, czyli nie będzie to droga ekspresowa, ale będzie to droga przyśpieszona, zatem w praktyce nie będzie konieczności przejazdów przez obszaru zurbanizowane. Autorzy raportu wskazali, że droga ma obejmować Ustkę – Słupsk – Chojnice – Bydgoszcz i w II etapie biec przez Inowrocław do Konina. Jaki ma być dokładny przebieg – to już autorzy raportu opracowanie zrzucają na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo Finansów na opracowanie kompleksowej analizy zabezpieczyło 100 mln zł – co wydaje się być na dzisiaj jedynym konkretem.
Reprezentująca Ministerstwo Infrastruktury dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Katarzyna Kościesza przyznała, że na dzisiaj formalnie takiego zadania jak Via Pomerania nie ma. Rekomendacją raportu prezentowanego w piątek w Ustce jest to, że ta droga ma znaleźć się w krajowym programie, który kreuje Rada Ministrów.
Część realizowanych inwestycji może być częścią Via Pomerania, ale cześć nie
W ostatnich tygodniach rozpoczęły się intensywne przygotowania do rozpoczęcia budowy obwodnic Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego. Jest już wybrany wykonawca, który rozpocznie budowę po wydaniu decyzji ZRID. Jak wskazał ekspert zespołu parlamentarnego Łukasz Kubiak te obwodnicę będą budowane w standardzie GP1x1, bez zabezpieczonej rezerwy pod ewentualną rozbudowę pod GP2x2, gdy standard dwupasmowy będzie mieć obwodnica Człuchowa na północy. Z tego powodu Kubiak sugeruje, że lepszy byłby wariant z okolic Mąkowarska przez Tucholę, aby maksymalnie wykorzystać potencjał istniejącej infrastruktury.
Na południu również mamy obwodnicę Inowrocławia w standardzie 2×2, ale jak wybrzmiało we wtorek na zespole parlamentarnym, obwodnica Nowej Wsi Wielkiej będzie jednopasmowa, jednocześnie jej geometria z dużymi promieniami skrętu nie spełni wymogu GP2x2.
Dyrektor Kościesza w tej dyskusji przyznała, że standard danej drogi projektowany jest w oparciu o prognozowane potoki, a dla Via Pomerania takiego badania jeszcze nie zrobiono.
Dzisiaj największym problemem wydaje się zatem to, że są realizowane pewne inwestycje w tym ciągu, ale nie wszystkie będą komplementarne z Via Pomeranią. To samo można napisać o rozbudowie drogi krajowej nr 25 między Bydgoszczą – Koronowem i Mąkowarskiem. GDDKiA planuje w perspektywie kilku lat modernizować ten odcinek, ale nie w standardzie GP2x2.
Wojsko niby ma swoją koncepcję
Posłanka Agnieszka Kłopotek w czasie posiedzenia wtorkowego zespołu wspomniała, że MON miał wypracować 5 wariantów przebiegu Via Pomerani, ale na razie nie pokazano ich nawet posłom.






