Były radny wyjaśnia niezgodność z konstytucją

Fot: Paweł Zielke

Jarosław Wenderlich wyjaśnia nam aspekt prawny decyzji o uznaniu za niezgodną z konstytucją likwidacji sądu garnizonowego w Bydgoszczy.

Przepis na mocy, którego szef MON Bogdan Klich wydał rozporządzenie likwidujące Wojskowy Sąd Garnizonowy w Bydgoszczy jest niekonstytucyjny. Tak orzekł 27.03.2013 r. Trybunał Konstytucyjny (sygnatura: K 27/12). Niezgodny z ustawą zasadniczą przepis stanowi, że Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, tworzy i znosi, w drodze rozporządzenia, sądy wojskowe oraz określa ich siedziby i obszary właściwości.

 

Chodzi o art.3 § 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2012, poz.952 z późn.zm.) na mocy, którego wydano rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie zniesienia niektórych wojskowych sądów garnizonowych oraz zmiany rozporządzenia w sprawie utworzenia sądów wojskowych oraz określenia ich siedzib i obszarów właściwości (Dz. U. z 2010 Nr 32, poz.175.). Rozporządzenie, które zostało wydano mimo licznych protestów: w tym RadyMiasta Bydgoszczy oraz Krajowej Rady Sądownictwa. Już 14 stycznia 2010 Krajowa Rada Sądownictwa wydając opinię nt. przedmiotowego aktu prawnego zauważyła, że ?planowane zniesienie niektórych wojskowych sądów garnizonowych wpływa negatywnie na realizację prawa do sądu w aspekcie, w jakim rozumiane jest ono jako fizyczna dostępność do siedziby sądu (zwiększona odległość do najbliższego wojskowego sądu garnizonowego). Brak jest ustawowej regulacji sposobu zakończenia postępowań będących w toku (wszczętych w czasie obowiązywania dotychczasowych przepisów i nie zakończonych ostatecznie do dnia ich uchylenia), podczas gdy właściwości sądu nie można domniemywać. Zaznaczyć należy, że w toku prac nad przedłożonym projektem nie konsultowano się ze środowiskiem sędziowskim, a w proponowanych rozwiązaniach brak jasnego przekazu, co do dalszej sytuacji prawno – faktycznej sędziów znoszonych sądów”.

 

Trybunał Konstytucyjny stwierdził, iż ?przepis ten (art.3 § 3 ustawy Prawo o ustroju sądów wojskowych ? dopis J.W.) nie zawiera jakichkolwiek wytycznych co do treści rozporządzenia, a zatem nie spełnia wymagania szczegółowości treściowej wynikającego z art. 92 ust. 1 konstytucji?. Trzeba też podnieść, iż brak jakichkolwiek wytycznych w treści tego przepisu przyznał m.in. Prokurator Generalny.

Utratę mocy obowiązującej art. 3 § 3 ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych Trybunał postanowił odroczyć o rok czasu.

 

Według Trybunału Konstytucyjnego: ?w tym czasie przepis ten powinien zostać poprawiony przez ustawodawcę przez uzupełnienie go o brakujące wytyczne co do treści rozporządzenia w sprawie tworzenia i znoszenia sądów wojskowych, ustalania ich siedzib i obszarów właściwości?.

 

Na koniec warto odnotować, że jako jedną z przyczyn likwidacji Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Bydgoszczy (zostanie zlikwidowana 1 kwietnia 2013 r.) podano właśnie brak w Bydgoszczy sądu garnizonowego, który to w 2010 zniesiono na mocy rozporządzenia