Dzisiaj ostatni dzień, w którym organizacje społeczne z Bydgoszczy oraz zwykli bydgoszczanie mogą kierować swoje uwagi do projektu Strategii Rozwoju Bydgoszczy 2030. Instytut Rozwoju Bydgoszczy zauważa, że strategia nie zauważa pozytywów jakie nieść mogło by wykorzystanie w ruchu miejskim i metropolitarnym kolei.
Naszym zdaniem błędem jest całkowite pominięcie w polityce transportowej miasta możliwości wykorzystania kolei w transporcie wewnątrz miejskim oraz brak koncepcji na stworzenie w przyszłości Kolei Metropolitarnej – czytamy we wnioskach do strategii złożonych przez Instytut Rozwoju Bydgoszczy.
1.Mimo planów budowy linii tramwajowej do Fordonu, należy poważnie podejść także do możliwości wykorzystania linii kolejowej nr 209 do komunikacji Fordonu z centrum Bydgoszczy, w szczególności, że przebiega ona blisko Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego. Uważamy, że należy zweryfikować jeszcze raz, na podstawie rzetelnych analiz, czy nie było błędem wycofaniem się z wykorzystania tej linii kolejowej, co było zapisane w strategii do roku 2015.
2. Komunikację wewnątrz miejską mogło by usprawnić powstanie stacji kolejowej Bydgoszcz – Błonie wzdłuż linii nr 131. W przygotowanej przez Państwa strategii pojawia się owszem zapis powstania zintegrowanego węzła komunikacyjnego na Błoniu, z tego zapisu nie wiemy jednak, czy dotyczy on rozwiązania kolejowego.
3. Większe korzyści wykorzystania kolei w transporcie miejskim można zauważyć, gdy zaczniemy patrzeć na to z punktu metropolitarnego. Przygotowany przez Urząd Miasta projekt strategii zakłada budowanie szerokich więzów w ramach obszaru funkcjonalnego Miasta Bydgoszczy. W realizacji tego celu pomóc mogła by wizja metropolitarnej kolei. Odnosząc się do projektu Strategii Rozwoju Województwa 2020, w tym okresie podana rewitalizacji ma być linia kolejowa nr 356 na odcinku Bydgoszcz – Szubin, wyrażamy nadzieje, że także uda się władze wojewódzkie przekonać do odcinku Szubin – Kcynia. W planach wojewódzkich jest także położenie torów z Szubina do Żnina. Te działania usprawnią komunikację gmin powiatu nakielskiego i żnińskiego z Bydgoszczą. Dobra synchronizacja połączeń z wykorzystaniem linii 209 do Fordonu pozwoliła by w miarę szybko dotrzeć do każdej części miasta mieszkańcom tych gmin z zachodniej części województwa. Może okazać się to szczególnie atrakcyjne rozwiązanie dla studentów, chcących zdobywać wiedzę na UTP.
4. W naszej opinii, w Strategii Rozwoju Bydgoszczy 2030 powinien znaleźć się wyraźny postulat poszerzenia zasięgu BIT City do Szubina. Za duży błąd oceniamy negocjacje jakie prowadziły władze Bydgoszczy w sprawie BIT City w latach poprzednich, na których ustalono, że trasa tej szybkiej kolei kończyć będzie się na stacji Bydgoszcz Główna, w sytuacji, gdy w przypadku Miasta Torunia trasa BIT City przebiegać będzie przez całe miasto. Zmianę tych niekorzystnych ustaleń uważamy, że należy uznać jako zadanie kluczowe dla rozwoju Bydgoszczy w najbliższych latach.