Każdego dnia przez Bydgoszcz przejeżdża dziesiątki pociągów towarowych, z samego Śląska aż na Wybrzeże. Wybudowana w okresie II Rzeczypospolitej ,,Magistrala Węglowa” cały czas spełnia swoją rolę, choć jak przyznaje Bartłomiej Jasiński z Bydgoskiego Towarzystwa Miłośników Kolei , obecnie dużo towarów wożonych jest również z Wybrzeża w kierunku południa kraju.
O planach przywrócenia ruchu pasażerskiego na całą magistralę Węglową mówi się już od pewnego czasu. Obecnie służy ona głównie pociągom towarowym. W Nowej Wsi Wielkiej na terenie powiatu bydgoskiego ma miejsce rozwidlenie linii nr kolejowej 131 i 201. Tą pierwszą podróżują w kierunku stacji Bydgoszcz Główna pasażerowie z Poznania i Inowrocławia, druga zaś przeznaczona jest dla pociągów towarowych (jest to tzw. kolejowa obwodnica Bydgoszczy).
Składy towarowe po przez stację w Emilianowie i tereny Bydgoskiego Parku Przemysłowego dojeżdżają do stacji Bydgoszcz Wschód, a następnie w kierunku Bydgoszczy Głównej. W drodze na północ w Maksymilianowie ma miejsce kolejne rozwidlenie linii nr 131 (w kierunku Gdańska przez Tczew) i 201 (w kierunku Gdyni).
My zatrzymamy się jednak w podbydgoskim Emilianowie.
– Znaczenie stacji w Emilianowie wzrosło w okresie II wojny światowej w momencie budowy zakładów zbrojeniowych Dag Fabrig Bromberg – wyjaśniał w czasie niedzielnej wyprawy zorganizowanej przez koronowskie Stowarzyszenie Szczęśliwa Dolina Bartłomiej Jasiński z Bydgoskiego Towarzystwa Miłośników Kolei. To właśnie w okresie rozbudowy zakładów zbrojeniowych stacja w Emilianowie przeszła szeroką rozbudowę. Stacja w Emilianowie służyła także pociągom dojeżdżającym do bydgoskiego Zachemu.
Dziennie przez Emilianowo przejeżdża kilkadziesiąt pociągów.
Zapraszamy do obejrzenia materiału z życia stacji kolejowej w Emilianowie, przygotowanego ramach trzeciej edycji wyprawy Foto-Kol.