Społeczna odpowiedź na kolejową politykę marszałka

Kilka organizacji społecznych i politycznych z naszego regionu opracowało wspólny ,,Plan Rozwoju Transportu Zbiorowego” dla naszego województwa. Czym różni się on od dokumentów Urzędu Marszałkowskiego? Przede wszystkim tym, że zakłada on rozwój siatki połączeń kolejowych w zachodniej części województwa.

– Celem powstania tego opracowania było wyrażenie opinii i pokazanie oczekiwań społeczności w trwającej debacie nad przyszłością transportu zbiorowego – wyjaśnia nam Monika Brodziak z Lepszej Bydgoszcz, jedna ze współautorek opracowania.

 

Plan przedstawia założenia Unii Europejskiej zawarte w tzw. ,,Białej Księdze”, które były pomijane dotychczas przez urzędników w Toruniu. Polska jako członek UE powinna się do nich stosować, gdyż w przeciwnym przypadku możemy płacić kary. Przybliżeniem tego dokumentu Komisji Europejskiej zajęła się Sara Tomaszewicz z Federacji Młodych Socjaldemokratów.

 

To opracowanie zwraca uwagę także na to, że władze wojewódzkie nie zauważają występujących ponad granicami województw powiązaniami funkcjonalnymi.

 

Mieszkańcy zachodnich powiatów kujawsko-pomorskiego skorzystać mogliby z kolei z szybkich połączeń z województwem wielkopolskim, gdzie poziom bezrobocia jest znacznie niższy, w celu znalezienia zatrudnienia (na ścianie zachodniej kujawsko-pomorskiego bezrobocie przekracza 20%). Dobrym przykładem może być tutaj budowana we Wrześni fabryka samochodów, gdzie będzie budowana duża fabryka samochodów, w której planuje się zatrudnić około 3 tys. osób. Skomunikowanie tego miasta z powiatem nakielskim dałoby szansę jego mieszkańców na znalezienie w niej zatrudnienia – czytamy w planie.

 

Autorzy planu postulują o przywrócenie ruchu pasażerskiego na linie:

-Bydgoszcz – Szubin – Kcynia – Gołańcz

– Inowrocław – Pakość – Żnin

-Gniezno – Kcynia – Nakło- Więcbork

-Koronowo- Pruszcz Bagienica – Tuchola

oraz o budowę nowych połączeń:

-Bydgoszcz – Koronowo

– Szubin – Żnin

-Solec Kujawski – Port Lotniczy Bydgoszcz – Trzciniec.

 

Całe opracowanie do pobrania poniżej.

Plan Rozwoju Transportu Zbiorowego