Od przyszłego roku droga krajowa nr 80 miałaby przebiegać ul. Pileckiego, Artyleryjską i Kamienną, czyli tzw. trasą W-Z. Oznacza to, że mniej samochodów będzie poruszać się w ścisłym centrum miasta – ul. Focha i Jagiellońską.
– Zmiana przebiegu drogi numer 80 w połączeniu jej planowaną rozbudową poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, przepustowość ulicy i skrzyżowań oraz wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta, szczególnie po sfinalizowaniu budowy trasy S5, której zakończenie budowy planowane jest w 2019 roku – podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski.
Ratusz liczy, że takie rozwiązanie z jednej strony zmniejszy natężenie ruchu w centrum miasta, zaś z drugiej strony ułatwi pozyskiwanie funduszy unijny. Unia Europejska traktuje bowiem priorytetowo inwestycje w dojazdy do transeuropejskiej sieci TEN-T, do których zaliczać będzie się droga ekspresowa S-5, a być może w przyszłości także S-10.
Pomysł Urzędu Miasta zyskał pozytywną opinię Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Zarządu Powiatu Bydgoskiego. Dodatkowo będzie potrzebna akceptacja bydgoskich radnych.
Ważnym elementem nowej trasy tranzytowej będzie Węzeł Zachodni, gdzie obecnie trwają przygotowania do poszerzenia jezdni o jeden pas. Prace na węźle mają się zakończyć jeszcze w tym roku.