W ubiegłym tygodniu rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, czyli najważniejszy dokument strategiczny dotyczący rozwoju szlaków kolejowych o znaczeniu ogólnopolskim. Znalezienie szczegółów tego dokumentu w internecie wymaga jednak pewnego wysiłku, tak jakby rządowi specjalnie nie zależało na jego rozpowszechnieniu.
Do dokumentu nie dotarliśmy, za to udało nam się odnaleźć z raport z konsultacji społecznych nad tym tym programem, do udziału w których zachęcaliśmy naszych czytelników.
Z konsultacji dowiadujemy się, że rząd nie planuje elektryfikacji żadnych linii kolejowych, gdyż na ten cel dla Polski nie przewidziano dotacji z Unii Europejskiej. W rezultacie oznacza to negatywną opinię dla wniosku mieszkańców naszego regionu i nie tylko, o elektryfikację odcinka Piła – Krzyż, co pozwoliłoby uruchomić bezpośrednie pociągi do Szczecina przez Piłę. Obecnie do Szczecina możemy dojechać tylko okrężną trasą przez Poznań. Elektryfikacja tego odcinka zwiększyłaby też potencjał dla szlaku Bydgoszcz – Gorzów Wielkopolski, czy dalej na Berlin.
Remont odcinka Bydgoszcz Główna – Piła na linii kolejowej nr 18 nadal pozostaje na liście rezerwowej.