We wtorek Rada Ministrów przyjęła ,,Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce”, dokument wskazujący kierunki działań państwa polskiego w zakresie rewitalizacji dróg wodnych. Planuje się doprowadzenie do międzynarodowej klasy żeglowności Odry i Wisły do 2030 roku.
Przy dyskusjach na temat dróg wodnych w Polsce pojawia się często opinia, iż Odra ma być faworyzowana kosztem Wisły. O ile w najbliższych latach dziać się ma pod względem inwestycyjnym więcej na Odrze, to kwotowo rząd planuje więcej pieniędzy przeznaczyć w inwestycje na Wiśle.
Cztery priorytety stawiane w tym dokumencie przez rząd to:
1.Rozwój Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30)
2.Rozwój drogi wodnej Wisły (od Warszawy do Gdańska)
3.Połączenie Odry i Wisły, w tym rozwój drogi wodnej E-70, przebiegającej przez Kanał Bydgoski.
4.Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz dróg wodnych.
Do 2020 roku planuje się budowę stopnia wodnego poniżej Włocławka. Na inwestycje w Wisłę do 2020 roku zaplanowano wydać 3,5 mld zł, w przypadku Odry jest to kwota 2,9 mld zł. W latach 2021 – 2030 na kaskadyzację Wisły rząd planuje 28 mld zł, co łącznie da rząd inwestycji 31,5 mld zł. Jak wynika z dokumentu przyjętego przez rząd, część tych pieniędzy miałaby zostać pozyskana z Unii Europejskiej.
Pierwszy etap modernizacji dolnego odcinka Wisły ma pozwolić prowadzić przewozy ładunków o wielkości ok. 7,8 ton rocznie.