CZT jest zdania, że na linię 356 starczy pieniędzy z RPO



Fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu w oparciu o doświadczenia z perspektywy unijnej 2007-2013 jest zdania, że do roku 2023 można zrealizować przynajmniej o 30% więcej inwestycji kolejowych, niż zakłada Krajowy Program Kolejowy oraz poszczególne Regionalne Programy Operacyjne. CZT wychodzi bowiem z założenia, że oszczędności przetargowe wyniosą ok. 30-40%.

 

Pod względem inwestycji kolejowych zakończona perspektywa unijna dla Polski była dość dużą porażką. Nie byliśmy bowiem w stanie wykorzystać dużej liczby funduszy, które były dedykowane na inwestycje w modernizację infrastruktury kolejowej w naszym kraju. Centrum Zrównoważonego Transportu uważa, że trzeba wyciągnąć lekcję z tego i przygotować znacznie więcej projektów, przy założeniu, iż oszczędności przetargowe pozwolą wydać ponad 30% więcej środków niż dzisiaj się zakłada.

 

Jak to się ma do kujawsko-pomorskiego?

CZT uważa, że oszczędności przetargowe uzyskane przy realizacji modernizacji linii kolejowych nr: 207, 208 oraz 27 (Toruń Wschodni – Lipno) wystarczą, aby wydać również 104 mln zł na rewitalizację linii kolejowej nr 356 na odcinku Bydgoszcz – Szubin – Kcynia – granica województwa kujawsko-pomorskiego. Środków wówczas nie starczyłoby na odcinek Nakło – Kcynia linii nr 281, do której szybciej się skłania Urząd Marszałkowski niż do linii nr 356.

 

W Planie Spójności Komunikacyjnej Drogowej i Kolejowej nie rozsądza się, który wariant połączenia Kcyni z Bydgoszczą miałby być zrealizowany, czy przez Nakło czy przez Szubin.