Za sprawą petycji może powrócić dyskusja o tańszym bilecie godzinym

Fot: Bartosz Bieliński

W ubiegłym tygodniu partia Razem skierowała do Rady Miasta Bydgoszczy petycje dotyczącą funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Petycja obejmuje kilka zagadnień – dość ciekawy wydaje się jednak postulat zrównania biletu jednorazowego na jeden przejazd z biletem jednorazowym godzinnym.

Tańsza i sprawniejsza komunikacja miejska zwiększy mobilność mieszkańców naszego miasta a przez to dostępność miejsc pracy; obniży koszy codziennego życia, a także wpłynie na poprawę jakości środowiska naturalnego. Zwiększenie nakładów finansowych na komunikację miejską poskutkuje także lepszą jakością tych usług, pozwoli na udoskonalenie taboru, w tym wprowadzenie najbardziej ekologicznych pojazdów jak również zwiększenie częstotliwości przejazdów najrzadziej kursujących linii – pisze partia Razem w petycji.

 

Jako pierwszy postulat stawiane jest przemianowanie biletu normalnego kosztującego 3 zł na bilet godzinny, który nadal upoważniałby do przejazdu na całej linii. Wdrożenie tego postulatu pozwoliłoby pasażerowi, na dowolną liczbę przesiadek w ciągu 60 minut.

 

Postulat ten pojawia się w przestrzenni publicznej już od kilku lat. W ubiegłym roku była próba podjęcia debaty na temat możliwości zrównania biletu godzinnego z jednorazowym na jedną linię, w ramach posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Wówczas gotowy na taką rozmowę nie był jednak Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Złożenie przez partię Razem petycji sprawi jednak, że radni będą musieli się do postulatu odnieść, stąd też istnieje szansa, że do takiej dyskusji dojdzie. Przed rokiem ZDMiKP twierdził, iż zbyt mało czasu minęło od ,,rewolucyjnych zmian” w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwajów do Fordonu. Dzisiaj ZDMiKP jest już jednak bogatszy o kolejny rok doświadczeń.

 

O wprowadzenie biletu godzinnego za 3 zł postuluje również Ruch Obywatelski Lepsza Bydgoszcz – głównie uzasadniając potrzebę wprowadzenia sprawiedliwych taryf, bowiem nie wszystkie osiedla dzisiaj są objęte systemem przesiadkowym A+T. Dla przykładu mieszkańcy Miedzynia chcąc dojechać na rondo Jagiellonów muszą raz się przesiąść i przez to skasować drugi bilet. Pozostaje zatem albo poszerzać system A+T o kolejne linie (może powodować to u pasażerów mętlik), albo wprowadzić bardziej powszechny bilet godzinny, który znosiłby naturalnie taryfę A+T.

 

Partia Razem postuluje również o obniżenie ceny biletu miesięcznego do 79 zł, 3-miesięcznego do 220 zł oraz wprowadzenie biletu półrocznego w cenie 395 zł. Rodziny wielodzietne natomiast powinny uzyskać całkowicie bezpłatne przejazdy. Razem wzorem chociażby Krakowa postuluje, aby również w dniach występowania przekroczenia w atmosferze pyłów, obowiązywała bezpłatna komunikacja miejska dla wszystkich.

 

Zgodnie z ustawą Rada Miasta ma na rozpatrzenie petycji 3 miesiące. Z dotychczasowej praktyki przewidujemy, że komisję merytorycznie petycją będą zajmować się dopiero w II połowie maja.