Dzisiaj Rada Miasta Bydgoszczy przegłosowała uchwalenie Parku Kulturowego Stare Miasto. Nazwa uchwały może być niejednoznaczna, ale w merytoryce dotyczy daleko idących zmian w zakresie estetyki – w praktyce nie będzie można bowiem reklamować właściwie nic poza imprezami kulturalnymi, zakazane będzie roznoszenie ulotek, ograniczona zostanie także sprzedaż alkoholu.
Referująca uchwałę dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Anna Rembowicz-Dziekciowska na początku mówiła o działaniach podejmowanych przez ostatnie 10 lat, które dążyły do wymuszania remontów kamienic, a także wprowadzenia jednolitych zasad co do nowej zabudowy. Teraz władze Bydgoszczy chcą pójść o krok dalej – Park Kulturowy to jest zadbanie już o detal – wyjaśniła Rembowicz-Dziekciowska – Przede wszystkim gro tych działań to reklama, eliminacja reklam.
Chodzi, aby wszelkiego rodzaju szyldy jakie będą się pojawiać, aby trzymały się estetycznego stylu, jak wspomniano wcześnie ograniczone zostaną reklamy wielkopowierzchniowe. Uchwała wymuszać ma także trzymanie się historycznego stylu przy tworzeniu nawierzchni, a także w kwestii stolarki drzwiowej i okiennej. Kamienice o charakterze zabytkowym nie będą mogły stosować np. plastikowej stolarki. Zakazane będzie np. sprzedawanie w lokalach na Starym Rynku używanej odzieży.
– Uwolniliśmy te funkcje od samochodów, musimy jest zapełnić nową funkcją, a tą funkcją będą ogródki gastronomiczne – mówiła dyrektor MPU – Chodzi nam o to, aby przestrzeń Starego Miasta była elegancka.
Po godzinie 22:00 nie będzie można sprzedawać alkoholu w sklepach tzw. monopolowych. Jedynie będzie można go kupić w lokalach gastronomicznych.
Uchwała w życie wejdzie po 6 miesiącach od opublikowania jej w Dzienniku Urzędowym. Od tego momentu przedsiębiorcy będą mieli 1,5 roku na dostosowanie się do jej zapisów.
Obszar planowanego Parku Kulturowego Stare Miasto
\