Województwo nie planuje wielkich inwestycji kolejowych za pieniądze unijne

Do uruchomienia funduszy europejskich z perspektywy finansowej 2021-2027 Unii Europejskiej jeszcze spora droga, w kujawsko-pomorskim trwają już jednak prace nad na zarysami Regionalnego Programu Operacyjnego, w puli którego ma się znaleźć ponad 1,75 mld euro. W sprawie tych ram rozpoczęły się w naszym województwie konsultacje społeczne.

Zanim środki Bruksela uruchomi to w pierwszej kolejności musi zostać uzgodniona Umowa Partnerstwa pomiędzy polskim rządem i Komisją Europejską. Po tym etapie, będzie można negocjować już konkretne wojewódzkie regionalne programy operacyjne, które będą musiały być zgodne z Umową Partnerstwa. Ciężko oszacować kiedy to nastąpi, bowiem może dojść do kolejnych zawirowań politycznych związanych z praworządnością.

 

W nowej perspektywie Unia Europejska oczekuje większego zaangażowania w czystą energię, dlatego blisko 200 mln euro z naszej alokacji w zaprezentowanej przez Zarząd Województwa koncepcji przewiduje się na poprawę efektywności energetycznej i wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii oraz kolejne 122,7 mln euro to wsparcie adaptacji dla zmian klimatu, w ramach których będzie można realizować projekty np. przeciwdziałające suszy. Dodatkowo 96 mln euro przewiduje się na tzw. mobilność miejską – czyli np. inwestycje miejskie w rozwój infrastruktury tramwajowej, powstawanie systemów Park&Ride, infrastruktury rowerowej, Inteligentnych Systemów Transportowych. Dość ambitne plany ma tutaj Bydgoszcz, która chce dalej wymieniać tabor tramwajowy oraz zbudować trzy nowe linie tramwajowe.

 

Na rozwój infrastruktury transportowej wojewódzkiej przewiduje się 250,7 mln euro. Przy czym jak wynika z koncepcji Zarządu Województwa głównie byłyby to inwestycje drogowe, w tym obwodnice na drogach wojewódzkich. O kolei pisze się niewiele, a jak już to głównie o potrzebie wymiany taboru na nowocześniejszy. Oprócz zakupu nowych pociągów nie wspomina się już jednak o inwestycjach kolejowych, choć od wielu lat są oczekiwania społeczne chociażby związane z rewitalizacją szlaków kolejowych w powiecie nakielskim.

 

W kończącej się perspektywie finansowej województwo kujawsko-pomorskie zalicza się do regionów, które w kolej zainwestowały najmniej ze środków unijnych. W praktyce z RPO z lat 2014-2020 zmodernizowane będzie w naszym województwie mniej niż 18 km torów kolejowych.