Polskie porty zaczynają dominować na Bałtyku

Fot: Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku

Geopolityczne skutki rosyjskiej agresji wobec Ukrainy zmieniają również układ sił na Bałtyku jeżeli o znaczenie portów. Spadają przeładunki w rosyjskich portach, umacniają się natomiast polskie porty – w szczególności Gdańsk.

 

W pierwszym kwartale bieżącego roku jeżeli chodzi o całkowitą masę przeładunków dominuje rosyjski port Ust-Ługa z masą ponad 26 mln ton, ale z tylko niewielką dynamiką wzrostową. Na drugie miejsce awansował natomiast Gdańsk z ponad 14,8 mln ton i wzrostem dynamiki na poziomie 11,3%. Wyprzedził on dwa inne rosyjskie porty: Primorsk i Petersburg.

 

Gdańsk utrzymał też pozycję lidera jeżeli chodzi o przeładunki kontenerów z ponad 561 tys. TEU w pierwszym kwartale (9% dynamika wzrostowa). Drugi Petersburg zanotował 12% spadek do nieco ponad 437 tys. TEU. Trzecie miejsce przypadło Gdyni z ponad 237 tys. TEU.

 

– Naszym podstawowym zadaniem, które konsekwentnie realizujemy jest modernizacja infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą, o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to, stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

 

Przeładunki kontenerowe w Gdańsku i w Gdyni powinny nas w sposób szczególny interesować, bowiem terminal intermodalny Bydgoszcz – Emilianowo będzie się specjalizował w przeładunkach kontenerów z tych portów w ramach koncepcji bramy zewnętrznej. Porty w Gdańsku i w Gdyni w ciągu 4 miesięcy przeładowały blisko 800 tys. TEU, gdyby tylko jedna trzecia tego wolumenu była przeładowywana w Bydgoszczy, wówczas bylibyśmy jednym z najważniejszych terminali w Europie. Terminal Bydgoszcz – Emilianowo ma zostać uruchomiony w 2027 roku.