Port Gdynia rozbudowuje infrastrukturę kolejową. Służyć może ona w przyszłości kooperacji z Emilianowem

10 sierpnia 2022 r. Budimex przekazał do eksploatacji okręg Nastawczy P1 w ramach realizacji kontraktu „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni”. Zakończone prace znacznie poprawiły dostęp do nabrzeży portowych (holenderskie, szwedzkie, śląskie i francuskie) co ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia transportu kolejowego w porcie Gdynia. Rekomendowany termin zakończenia kontraktu wraz z certyfikacjami i odbiorami datowany jest na 31 sierpnia 2023 r. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

 

 

Głównym celem realizowanych w ramach kontraktu działań jest poprawa przepustowości strategicznego węzła kolejowego oraz zwiększenie ilości transportowanych ładunków. Budimex w ramach kontraktu odpowiada m.in. za przebudowę stacji kolejowej Port Gdynia wraz z rejonami przedportowymi i infrastrukturą towarzyszącą oraz usprawnienie powiązanych linii kolejowych.

 

– Dla ruchu kolejowego udostępniliśmy dodatkowo 21 torów i 30 rozjazdów, wraz z kompletną infrastrukturą elektroenergetyczną, teletechniczną, odwodnieniową i sanitarną. Do eksploatacji oddano również układy drogowe wraz z przejazdami kolejowo – drogowymi. Całość układów torowych oddanych do eksploatacji została włączona do sterowania komputerowego oddanej wcześniej nastawni P1. Przebudowany zakres okręgu nastawczego P1 stanowi obszarowo 1/3 całości stacji Port Gdynia. Jest to milowy krok na drodze do zakończenia całości modernizacji tej kluczowej z punktu widzenia dostępności do portu inwestycji – mówi Maciej Olek, Dyrektor Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

 

W ramach całej inwestycji zmodernizowanych będzie 115 km torów oraz zelektryfikowane zostaną dojazdy do bram portu. Przebudowanych będzie 13 km dróg, most kolejowy oraz 29 przejazdów kolejowo – drogowych. Ponadto komunikację ułatwią dwa nowe wiadukty kolejowe. Kontrakt obejmuje też powstanie budynku Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni kolejowych, budynku biurowego PKP Cargo oraz remont trzech istniejących nastawni. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a jej całkowity koszt to 1,5 mld zł netto.

 

Budimex jest jednym z liderów budownictwa kolejowego w Polsce. Spółka realizuje obecnie kontrakty takie jak m.in. nowa stacja Warszawa Zachodnia, będąca jedną z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. W 2021 r. Budimex zakończył również modernizację linii kolejowej Warszawa – Lublin.