Bydgoszcz przygotowuje się do modernizacji zajezdni tramwajowej

Wizualizacja

Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Toruńskiej powstała pod koniec lat 50. XX wieku, po tym czasie wymaga ona remontu, a także dostosowania do współczesnych tramwajów, bowiem nie projektowano jej pod potrzeby niskopodłowych tramwajów, których w bydgoskiej flocie jest coraz więcej, a najprawdopodobniej za kilka lat będą stanowić jej całość. Ratusz ogłosił przetarg na modernizację zajezdni.

Przebudowa zajezdni tramwajowej będzie dofinansowana przez budżet państwa w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych kwotą 65 mln zł. Na dzisiaj władze Bydgoszczy koszt inwestycji szacują na 110 mln zł, pozostałą kwotę trzeba by pokryć z budżetu miasta. Moment otwarcia ofert będzie tak naprawdę punktem, w którym dowiemy się jakie są realne koszty rynkowe.

 

 

– To strategiczna inwestycja dla rozwoju miasta – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Postawiliśmy na tramwaje, które są kosztownym, ale bardzo sprawnym i ekologicznym środkiem transportu. Zależy nam jednak nie tylko na nowych torowiskach, które docierają na kolejne osiedla. Równocześnie naszym celem jest całkowita wymiana taboru. Oprócz 10 zamówionych w ubiegłym roku „niskopodłogowców”, zamawialiśmy z początkiem tego roku kolejne 11 sztuk. Negocjujemy też pakiet obejmujący 19 następnych pojazdów. Wykorzystamy na ten cel pozyskane fundusze europejskie.

 

Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu, instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.

 

Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.