Port Gdańsk zorganizował w Korei konferencję, widząc ogromny potencjał w polsko-koreańskiej współpracy gospodarczej

Fot: Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku

Fot: Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku

Relacje gospodarcze Polski z Koreą Południową w ostatnim czasie mocno się ożywiły, za sprawą zakupów uzbrojenia jakie Polska realizuje w tym kraju, spekuluje się iż może to przełożyć się na większe projekty chociażby udział bydgoskich zakładów lotniczych przy produkcji. Ostatnio najnowocześniejszego koreańskiego myśliwca. Ostatnio zostało podpisane też ważne porozumienie pomiędzy Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną a koreańską Busan-Jinhae Free Economic Zone.


Porozumienie podpisano w Seulu podczas konferencji zorganizowanej przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku w dniach 27-28 kwietnia ,,Business Mixer 2023” pod patronatem polskiego Ministerstwa Infrastruktury. W Polsce działa blisko 550 przedsiębiorstw z kapitałem koreańskim, a to stawia Republikę Korei na drugim miejscu, po USA, wśród największych pozaeuropejskich inwestorów. Na koniec 2020 r. wartość wszystkich południowokoreańskich inwestycji w Polsce wyniosła 3,06 mld euro. Koreańscy przedsiębiorcy inwestują w projekty typu greenfield, wdrażając w Polsce nowoczesne technologie i własny know-how.

 

– Choć Polskę i Koreę Południową dzieli prawie 8000 km, to śmiało można powiedzieć, że zdecydowanie więcej nas łączy, niż dzieli. Mamy zaskakująco podobną historię. To historia walki o niepodległość, autonomię, prawo do samostanowienia. Nasze bliskie relacje oparte są na wspólnych wartościach, takich jak demokracja, prawa człowieka, poszanowanie tradycji – mówił podczas otwarcia konferencji Sławomir Michalewski, Wiceprezes Portu Gdańsk. – Korea przez dziesiątki lat żyła w cieniu – zwłaszcza w cieniu Japonii. Polska, jako kraj socjalistycznego bloku wschodniego, do 1989 r. funkcjonowała za żelazną kurtyną. Korea Południowa to, dla nas Polaków, kraj nowych, zaawansowanych technologii, bardzo pracowitych ludzi, dla których obowiązek to rzecz święta. A z czym kojarzy się Polska Koreańczykom? Okazuje się, że najbardziej z Chopinem, „Solidarnością”, porcelaną stołową z Bolesławca i piękną przyrodą. Niedawno dowiedziałem się, że Polska jest również częstym wyborem, również za sprawą bezpośredniego połączenia lotniczego, na miesiąc miodowy dla młodych koreańskich par.

 

Port Gdańsk zaprosił do wzięcia udziału w wydarzeniu polskie firmy z branży energetycznej, logistycznej, projektowej, chemicznej, oraz automotive. W czterech panelach dyskusyjnych przedstawiciele polskiego i koreańskiego biznesu prezentowali swoją wizję budowy alternatywnych mostów łączących Europę i Azję z wykorzystaniem Polski i Korei jako hubów logistycznych. Strategiczne położenie Portu Gdańsk, nowoczesna infrastruktura, konkurencyjne ceny oraz status specjalnej strefy ekonomicznej dają mu przewagę nad innymi portami europejskimi. Walory te przyczyniły się do wzrostu i sukcesu portu w ostatnich latach, czyniąc go ważnym węzłem dla handlu i inwestycji pomiędzy Azją i Europą.

 

W konferencji udział wzięli przedstawiciele największego koreańskiego portu morskiego Busan. Port Busan odwiedza rocznie ponad 80 tys. statków przewożących 200 mln ton ładunków. Przeładowuje ponad 22 mln TEU rocznie. Zamierza stać się globalnym centrum logistycznym, osiągając przepustowość 30 mln TEU w ciągu najbliższych pięciu lat.

 

Ważne porozumienie

– Zmieniająca się światowa ekonomia i sytuacja geopolityczna dała impuls do zacieśniania współpracy biznesowej pomiędzy Europą a regionem Azji Północno-Wschodniej. Szczególnie ważna dla Polski jest kooperacja z Koreą. Dlatego podpisanie porozumienia pomiędzy PSSE (Pomeranian Special Economic Zone) a BJFEZ (Busan-Jinhae Free Economic Zone) jest bardzo ważnym krokiem do wspierania relacji biznesowych między inwestorami PSSE i BJFEZ. Takim ważnym krokiem jest również porozumienie pomiędzy Port Gdańsk i BPA (Busan Port Authority) – zapewniał Przemysław Sztandera, prezes PSSE.

 

Z racji tego, że ważnym obszarem dla aktywności Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest województwo kujawsko-pomorskie, wydają się to ważne dla nas informacje. Tak samo jak z tego powodu, że terminal Bydgoszcz-Emilianowo planuje bliska kooperacje z portem w Gdańsku.