To ważny moment dla budowy odcinka drogi ekspresowej S-10 na odcinku Bydgoszcz – Wyrzysk. Na same rozpoczęcie prac budowlanych jeszcze poczekamy, ale uzyskanie prawomocnej decyzji środowiskowej kończy kluczowy etap przygotowawczy inwestycje. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uprawomocniła decyzję RDOŚ pierwszej instancji 1 stycznia, obwieszczenie o tym został opublikowane wczoraj (17 stycznia).
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska decyzję środowiskową dla odcinka Bydgoszcz-Wyrzysk wydała w listopadzie 2022 roku. Po jej ogłoszeniu pojawiło się jednak odwołanie, które Generalna Dyrekcja rozpatrywała przez ponad rok – do wydania 1 stycznia 2024 roku decyzji nadającej rygor wykonalności.
Wybrany wariant tylko po bardzo niewielkim fragmencie zakłada przebieg w torze dzisiejszej drogi krajowej nr 10 – będzie to odcinek od węzła w Pawłówku (z drogą ekspresową S-5 i 25) do Kruszynia, gdzie droga dalej odbije na północ, przebiegając później na północ od Kamieńca i Strzelewa i w sporej odległości od Minikowa. Wykonawca na tym odcinku proponuje węzeł na zachód od Kruszyna w skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 244 do Dąbrówki Nowej. W powiecie nakielskim droga omijałaby na północ Ślesin oraz znacznie odbiegała od dzisiejszej północnej obwodnicy Nakła, biegnąc nad Karnowem, Chrząstowem i Olszewką. Droga krajowa zatem oddali się od Nakła nad Notecią. Zjazd dla Nakła proponuje się w skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 241 przy Chrząstowie. Wcześniej przewidywany jest też zjazd na wysokości Ślesina.
Według ostatniego harmonogramu GDDKiA w przyszłym roku miałyby zostać ogłoszone przetargi już na budowę kolejnych fragmentów tego odcinka. W takim wypadku realne prace budowlane mogą ruszyć w 2027 roku.