Rozpoczyna się projektowanie nowej trasy tramwajowej

Rozpoczyna się projektowanie nowej trasy tramwajowej
Zajezdnia tramwajowa / Ilustracyjnie

Krakowska firma Progreg wygrała przetarg na opracowanie projektu budowy torowiska wzdłuż ulicy Wyszyńskiego wraz z włączeniem ją w torowisko przy Chodkiewicza – po realizacji tego zamierzenia inwestycyjnego powstanie alternatywny dla Jagiellońskiej i Focha ciąg łączący wschód miasta z Lasem Gdańskim. Pozwoli to w przypadku poważniejszych awarii lub przebudów na Focha lub Gdańskiej trasować tramwaje niewielkim objazdem.

Krakowska firma za opracowanie dokumentacji zaoferowała kwotę prawie 2,4 mln zł, dodatkowo za 418 tys. zł może sprawować nadzór autorski nad inwestycją budowlaną (z tej opcji może skorzystać zamawiający ZDMiKP).

W ciągu roku od popisania umowy (co jeszcze nie nastąpiło) wykonawca ma opracować projekt budowlany oraz wniosek o wydanie decyzji środowiskowej oraz decyzji ZRID. Na uzyskanie decyzji ZRID przewidziano 16 miesięcy od momentu podpisania umowy. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej i ZRID ZDMiKP mógłby zlecić przetarg na prace budowlane. Przewiduje się, że budowa torowiska będzie gotowa po 2030 roku.

Nie jedyna inwestycja tramwajowa

Najbardziej zaawansowany z projektów tramwajowych jest odcinek od Ronda Kujawskiego wzdłuż Solskiego do planowanej pętli Bielicka na Szwederowie. W grudniu być może poznamy już oferty w toczącym się przetargu na roboty budowlane. Torowisko ma powstać w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy, zatem realny wydaje się rok 2028. Po zakończeniu tych prac, w ramach kolejnego etapu planuje się wydłużenie linii do Placu Poznańskiego i dalej Kruszwicką do Ronda Grunwaldzkiego.

Najmniej zaawansowane są prace nad torowiskiem wzdłuż Chocimskiej, jako alternatywne skomunikowanie ulicy Gdańskiej z dworcem kolejowym.