Dzisiaj dobiegają końca konsultacje społeczne nad strategią rozwoju województwa 2020. Będzie to najważniejszy dokument planistyczny w kujawsko-pomorskim, w którym zawarta zostanie także lista kluczowych inwestycji na te lata. Nie dysponujemy obecnie statystykami ile osób z powiatu nakielskiego wzięło w nich udział, jednakże wynik raczej nie będzie zbyt porywający.
Procedura kierowania uwag do strategii została przez Urząd Marszałkowski w dużym stopniu uproszczona. Można bowiem było wziąć w nich udział wysyłając zwykłego e-maila.
Jeszcze w 2012 roku poprosiliśmy gminy o zainteresowanie konsultacjami na swoich stronach internetowych – wyjaśnia nam Instytut Rozwoju Bydgoszczy. Niestety nie spotkało się to z żadną odpowiedzią w powiecie nakielskim – Wystosowaliśmy także komunikaty do portali z powiatu – te także nie zainteresowały się tematem. Komunikat znalazł się tylko na portalu e-krajna.pl, który swoim zasięgiem obejmuje część powiatu.
Wśród organizacji, które skierowały swoje uwagi było Towarzystwo Miłośników Kolei ze Żnina, które działa głównie na terenie powiatu nakielskiego. Rewitalizacja linii kolejowych w naszym województwie korzystnie może wpłynąć na dalszy rozwój całego województwa. Jako mieszkańcowi Nakła nad Notecią najbliższe memu sercu są dwie linie kolejowe. Linia nr 281 oraz 356, o którą tak bardzo mocno zabiegam. Jako projekt „HCP 301Db” pozyskaliśmy szereg informacji z kompetentnych źródeł, które bezpośrednio dotyczą linii nr 356 – Bydgoszcz – Szubin – Kcynia – Gołańcz. Odbyłem spotkania z PKP PLK zarówno w Bydgoszczy jak i Poznaniu, ponieważ za swój cel postawiłem sobie, aby jako Stowarzyszenie na bieżąco monitorować informacje, które mogą się przydać w perspektywie rewitalizacji linii nr 356. Obecnie dojazd pociągiem do Poznania jest bardzo utrudniony. Niestety, ale oferta przewozowa Przewozów Regionalnych czy spółki PKP Intercity S.A. jest dla naszych mieszkańców niezadowalająca, gdyż podróż z przesiadkami drogą okrężną przez Bydgoszcz i Inowrocław lub przez Piłę jest czasochłonna oraz kosztowna. – pisze stowarzyszenie do marszałka Piotra Całbeckiego w ramach konsultacji. Prezes organizacji Aleksander Majewski jest mieszkańcem Nakła – Kolejnym istotnym faktem jest dojazd społeczeństwa do swoich zakładów pracy gdzie dziś większość mieszkańców powiatu nakielskiego pracuje poza miejscem zamieszkania. Powrót pociągów na pewno zauważą uczniowie i studenci, którzy systematycznie dojeżdżają do swoich szkół czy uczelni wybierając dogodną oraz tanią kolej.
Do aktywnego uczestnictwa w konsultacjach namawiano także na jednym z Fan Page w serwisie Facebook ,,Chcemy pociągów do Szubina i Kcyni”. Skupia on osoby chcące rewitalizacji linii nr 356 w kujawsko-pomorskim.
Przywrócenie połączeń na te tory, to także postulat Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (nieformalny związek skupiający samorząd Bydgoszczy i gminy ościenne, w tym także Nakło, Mroczę i Szubin). Ponadto BOF zawnioskowało, aby za kluczową inwestycje uznać rozbudowę drogi: Złotniki Kujawskie – Łabiszyn – Szubin – Nakło.
Także bydgoskie organizacje młodzieżowe poparły oba projekty w swoim stanowisku przyjętym ponad podziałami politycznymi (Ruch Palikota, PiS, SLD, Solidarna Polska i Młodzież Wszechpolska). Ponadto te organizacje z całą stanowczością skrytykowały dotychczasowa politykę władz województwa, która w ich opinii prowadzi do marginalizowania powiatu nakielskiego, sępoleńskiego i tucholskiego.