Dzisiaj na Uniwersytecie Technologiczno Przyrodniczym po raz pierwszy publicznie zaprezentowano projekt Strategii Rozwoju Województwa do 2020 rok. Dokument ten poddany będzie w najbliższych tygodniach konsultacjom społecznym, a jesienią ma zostać przyjęty przez sejmik.
W analizie SWOT funkcjonowania województwa, w słabych stronach czytamy, że problemem regionu jest trwale wysoki poziom bezrobocia, słabo rozwinięta przedsiębiorczość, czy nieefektywny system transportu publicznego.
Szansą dla województwa według autorów koncepcji ma być postrzeganie Bydgoszczy i Torunia jako metropolii sieciowej. Autorzy jako zagrożenie dla rozwoju zauważają także brak należytej w
spółpracy pomiędzy tymi miastami. Dużym zagrożeniem dla kujawsko-pomorskiego są także zmiany demograficzne.
Z tego powodu Strategia Rozwoju Województwa 2020 zakłada większą integracje transportową pomiędzy tymi miastami. W ramach najbliższej perspektywy Unii Europejskiej planuje się przygotować także prace studialne prowadzące do uruchomienia połączenia tramwajowego pomiędzy tymi miastami.
Z inwestycji kolejowych celem województwa jest doprowadzenie do sytuacji, aby komunikacja największych miast regionu z Warszawą, Trójmiastem, Poznaniem i Szczecinem odbywała się przy prędkości 160 km/h. W przypadku linii kolejowej nr 356 (Bydgoszcz – Szubin – Kcynia – Wągrowiec) Urząd Marszałkowski przewiduje tylko przywrócenie ruchu kolejowego na odcinek Bydgoszcz – Szubin, co ma zapewne związek z postulatem przewodniczącego bydgoskiej Rady Miasta Romana Jasiakiewicza, który chciał włączenia tego miasta do BiT City. W planach jest przygotowanie prac studialnych, do reaktywowania połączenia kolejowego Szubin – Żnin.
Projekt koncepcji zakłada także przygotowanie do 2020 roku koncepcji dla wybudowania linii kolejowej Maksymilianowo – Koronowo. Istnieje także szansa na przywrócenie połączenie Koronowa Tucholą.
Dużo bardziej hojny samorząd województwa jest już dla inwestycji kolejowych we wschodniej części województwa, gdzie planuje się przebudowę odcinka: Laskowice Pomorskie- Grudziądz – Jabłonowo Pomorskie oraz odcinka Jabłonowo Pomorskie – Brodnica.
Wybudowana ma zostać także linia kolejowa z Trzcinca do Solca Kujawskiego, co ma ułatwić komunikację regionu z bydgoskim lotniskiem.
Z punktu widzenia Bydgoszczy
Projekt strategii zakłada także rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 223 w Białych Błotach, przebudowę drogi krajowej nr 5 na terenie gminy Osielsko, rozbudowę trasy W-Z, budowę obwodnicy południowo-wschodniej Bydgoszczy oraz tramwajowe połączenie ulicy Toruńskiej z Fordońską.
Obwodnica dla Inowrocławia
W opinii planistów z Urzędu Marszałkowskiego do 2020 roku należy wybudować obwodnicę Inowrocławia, rozbudować drogę krajową nr 15 dla lepszej komunikacji tego miasta z Gnieznem i Toruniem oraz rozbudować drogę krajową nr 25 dla szybszej komunikacji z Bydgoszczą.
Z innych planowanych inwestycji należy wyróżnić plan wybudowania nowego gmachu Filharmonii Pomorskiej, czy utworzenie i wdrożenie pakietu działań o nazwie ,,Uzdrowisko Inowrocław’.
Konsultacje społeczne nad tym dokumentem będą trwać do połowy lipca, szczegóły podamy wkrótce.
W najbliższym czasie decyzje o przyjęciu ram budżetowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020 podejmie Parlament Europejski. Przygotowana przez Urząd Marszałkowski koncepcja oparta jest bowiem o wyniki negocjacji budżetu unijnego, które jeszcze nie zostały przez PE przyjęte.