Na spotkaniu z burmistrzami z powiatu nakielskiego w Ślesinie posłanka PO Teresa Piotrowska poinformowała, że skieruje do ministra transportu interpelacje w sprawię rewitalizacji linii kolejowej nr 356 na odcinku kujawsko-pomorskim.
Obserwując temat związany z tym połączeniem kolejowym mam wątpliwości czy ta interpelacja po za poprawą statystyki poselskiej cokolwiek wniesie. Identyczne interpelacje składali bowiem przed rokiem posłowie Tomasz Latos i Bartosz Kownacki. Odpowiedź ministerstwa była w obu przypadkach taka sama – Ta inwestycja leży w gestii samorządu wojewódzkiego. W resorcie od tego czasu do zmian żadnych nie doszło, wiec najprawdopodobniej posłanka otrzyma identyczną odpowiedź.
Przekonanie marszałka
W przypadku wielkopolskiego odcinka linii kolejowej nr 356 inwestycję zrealizował Urząd Marszałkowski. Wnioskowało o to stowarzyszenie Komunikacja, które skupia kilkanaście gmin (w tym Naklo, Szubin i Kcynię). Identyczne wnioski kierowano także do marszałka Piotra Całbeckiego w sprawie kujawsko-pomorskiej części. Ten podszedł jednak do sprawy bez entuzjazmu.
W ostatnich tygodniach stanowiska w sprawie konieczności wykonania tej inwestycji wystosowały jednak samorządy Bydgoszczy, Szubina i Kcyni. W dniu 5 grudnia w Urzędzie Marszałkowskim złożono około 100 podpisów samorządów z tych gmin, którzy chcą, aby ta inwestycja została potraktowana jako kluczowy projekt w latach 2014-2020.
Szansą na zrealizowanie tego projektu mogą być dodatkowe fundusze w ramach związków ZIT, w przypadku naszego regionu ma być to około 240 mln złotych (60 mln euro). Koszt rewitalizacji kujawsko-pomorskiego odcinka linii nr 356 to około 107 mln złotych. W koncepcji rządowej zakłada się jednak w naszym województwie ZIT oparty o Bydgoszcz i Toruń bez udziału znaczącej części powiatu nakielskiego.
Takie rozwiązanie skrytykował prezydent Bydgoszczy oraz radni z tego miasta. Ci jednak spotkali się z krytyką posłanki Teresy Piotrowskiej w poniedziałkowej audycji ,,Polityka dla ludzi” TVP Bydgoszcz. Niech radni pokażą jaką mają inną koncepcje na te środki? – pytała posłanka. Odpowiedzią na to pytanie mogła by być rewitalizacja linii kolejowej nr 356 o którą posłanka Piotrowska zamierza walczyć. Warto dodać, że marszałek Piotr Całbecki od którego w dużej mierze zależy czy województwo sfinansuje tą inwestycję, to partyjny kolega pani poseł i być może najlepszą formą zabiegania o interesy swoich wyborców z powiatu nakielskiego była by osobista rozmowa z marszałkiem.