Na Białorusi o drodze wodnej E-40



W Brześciu na Białorusi odbyła się międzynarodowa konferencja poświecona wykorzystaniu szlaku wodnego E-40, który po przez rzeki Dniepr-Prypeć-Dniepro-Bużański Kanał Wodny-Muchaniec-Bug-Wisłę łączy Morze Czarne z Morzem Bałtyckim. Ważnym elementem tej drogi wodnej jest zatem województwo kujawsko-pomorskie. Wśród zaproszonych na konferencje gości znalazł się znawca tematyki dróg wodnych prof. Zygmunt Babiński z bydgoskiego UKW.

Celem tej konferencji było podjęcie długofalowej współpracy, w szczególności samorządowców Polski, Białorusi i Ukrainy, czyli państw przez które przebiega ta droga wodna. W efekcie podpisano trójstronną deklarację o współpracy w obszarze transportu pomiędzy Unią Europejska oraz państwami Partnerstwa Wschodniego.

 

Za niecały milion euro (w głównej mierze z funduszy UE) przygotowana ma zostać opracowana koncepcja przywrócenia znaczenia szlaku E-40.

 

Na łamach portalu Konserwatyzm.pl Konrad Rękas rewitalizacja tej drogi wodnej przyniesie duże korzyści Polsce z racji opłat tranzytowych. Transport wodny jest tańszy i dużo bardziej ekologiczny od drogowego i kolejowego. Jedna 900 tonowa barka jest wstanie zabrać ładunek równoważny 45 ciężarówką.

 

Przywrócenie właściwych parametrów drodze wodnej E-40 sprawić może, że kolejnym elementem budowy przestrzenni transportowej pomiędzy Ukrainą i Białorusią a Unią Europejską, będzie rewitalizacja Kanału Bydgoskiego i Noteci, czyli najkrótszego połączenia drogowego z zachodem Europy. Zyskał by na tym szczególnie nasz region.

 

Kolejna konferencja odbyć się ma za 2 miesiące w Lublinie.