NIK ocenił oznakowanie inowrocławskich dróg powiatowych

Fot: Urząd Wojewódzki

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę jakości oznakowania dróg publicznych. Wykryto wiele przypadków złego oznakowania dróg, uszkodzonych lub mało widocznych znaków drogowych. Nieprawidłowości w tym zakresie wykryto także w inowrocławskim starostwie.

– W wielu miejscach nadmiar znaków utrudniał ich percepcje, w innych brakowało wymaganych znaków organizacją ruchu, a 70% robót drogowych była niewłaściwie oznakowana – wyjaśnia Paweł Biedziak rzecznik prasowy NIK.

 

Do raportu załączono zdjęcia, które przedstawiały przykłady źle ustawionych znaków. Dwa z nich przedstawiają ulicę Kusocińskiego w Inowrocławiu, gdzie z jednej strony NIK zauważył nadmiar znaków, z kolei inne były słabo widoczne z powodu zasłaniających ich gałęzi drzew.

 

Najwyższa Izba Kontroli zauważa, że na wielu drogach nie zostały opracowane projekty organizacji ruchu, w oparciu o które ustawiane powinny być znaki. To jest zdaniem kontrolerów główny grzech inowrocławskiego starostwa.

 

Spośród 12 dróg wybranych do szczegółowego badania z terenu powiatu inowrocławskiego zatwierdzony projekt organizacji ruchu dla wszystkich znaków na drodze obowiązywał na jednej ulicy, natomiast dla dwóch ulic takich organizacji nie było w ogóle. Dla pozostałych dróg projekty stałej organizacji ruchu nie obejmowały całej długości drogi bądź wszystkich elementów organizacji, np. sygnalizacji świetlnej – czytamy w raporcie NIK.

 

Ponadto w ustaleniach kontrolnych czytamy – Kontrola przeprowadzona przez pracowników Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego wykazała, iż brak było zatwierdzonej organizacji ruchu na drodze gminnej Słabęcin – Sukowy, na której w ciągu okresu objętego kontrolą doszło do wypadku śmiertelnego i 9 kolizji. Jest to droga o nawierzchni bitumicznej o szerokości 3,5 m, ze słabo utwardzonym poboczem, ostrym niewidocznym łukiem poziomym i sąsiadującymi z nią siedliskami, w tym gospodarstwami rolnymi. Mając na uwadze geometrię drogi, dopuszczona na niej maksymalna prędkość 90 km/h– w ocenie Kontrolerów – może stanowić przesłankę do powstania wypadku, szczególnie podczas wymijania lub omijania pojazdów, czy pokonywania mało widocznego zakrętu.

 

Ostatecznie Starostwo Powiatowe w Inowrocławiu uzyskało opinię pozytywną ze stwierdzonymi uchybieniami. Identyczną ocenę uzyskał odpowiadający za drogi wojewódzkie kujawsko-pomorski Urząd Marszałkowski.

 

NIK podsumowując kontrolę postuluje o wprowadzenie obligatoryjnego obowiązku przyjmowania organizacji ruchu dla wszystkich dróg oraz wprowadzenie możliwości karanie przez wojewodę samorządów, które niewłaściwie znakują drogi, którymi zarządzają.