Całbecki: RPO nie jest głównym źródłem rewitalizowania linii kolejowych



W piśmie do posła Pawła Skuteckiego marszałek Piotr Całbecki wyraża stanowisko, iż ciężar rewitalizacji linii kolejowej nr 356 powinno wziąć na siebie PKP PLK, gdyż RPO, którym on dysponuje, pełni tylko rolę uzupełniającą dla funduszy którymi dysponuje minister infrastruktury.

Cały czas tak naprawdę wracamy do sesji Sejmiku odbytej w dniu 28 września, na której radni Roman Jasiakiewicz i Andrzej Walkowiak dopytywali – dlaczego zapisana w RPO rewitalizacja linii kolejowej nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcynie, nie znalazła się w Planie Spójności Komunikacyjnej, za to ujęto w jej miejsce zadania inwestycyjne zlokalizowane po wschodniej stronie Wisły, pomiędzy Toruniem i Grudziądzem. Wówczas marszałek zarzucał brak zainteresowania linią nr 356 spółce państwowej PKP PLK.

 

Jeszcze przed złożeniem ślubowania poseł Paweł Skutecki napisał do marszałka list, apelują o powstrzymanie się w przyjmowaniu Planu Spójności Komunikacyjnej przez Zarząd Województwa, do czasu, aż zostanie wyjaśniony spór kompetencyjny pomiędzy PKP PLK i marszałkiem.

 

W odpowiedzi marszałek Całbecki poucza bydgoskiego posła, że remonty torów nie należą do zadań samorządu województwa. Można by się z tym stwierdzeniem zgodzić, gdyby nie fakt, iż kilka lat temu ustawodawca dał Zarządom Województwa kompetencje, rozdzielania funduszy unijnych z Regionalnych Programów Operacyjnych, w których zgodnie z polityką Unii Europejskiej znajdują się również fundusze na infrastrukturę kolejową.

 

Marszałek w dalszej części swojej odpowiedzi wyjaśnia – W związku z powyższym wyjaśniam, że w swoje wypowiedzi wskazywałem, że RPO nie jest głównym źródłem finansowania rewitalizacji linii kolejowych nr 356. Inwestycje te mogą być przede wszystkim realizowane ze środków własnych PKP PLK SA, które są przekazywane spółce m.in. przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w ramach wydatków budżetu państwa na finansowanie linii kolejowych oraz z funduszy unijnych w ramach programów krajowych. Wynika to z faktu, że wydatki na projekty kolejowe w ramach RPO są jedynie uzupełnieniem pozostałych źródeł finansowania inwestycji.

 

Poseł Paweł Skutecki z osobnym pismem zwrócił się do ministra infrastruktury, chcąc z jednej strony, aby odniósł się do tego sporu kompetencyjnego, zaś z drugiej strony pytając, jakie są jeszcze możliwości finansowania remontu linii kolejowej nr 356. Odpowiedź powinniśmy poznać w ciągu najbliższych dni.