Radny pyta dlaczego zlekceważono rozporządzenia PE w wojewódzkiej strategii

Strategia Rozwoju Transportu oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego wskazują Bydgoszcz jako lokalizację platformy multimodalnej systemu TEN-T. Nie wyczytamy jednak nic o tym w Strategii Rozwoju Województwa do 2020 roku, przyjętą przez sejmik w 2013 roku oraz Kontrakcie Terytorialnym. Radny Andrzej Walkowiak oczekuje wyjaśnień od marszałka Piotra Całbeckiego.

 

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1315/2013 określa lokalizację węzłów multimodalnych sieci TEN-T w Polsce. Odbyło się to po konsultacji z polskim rządem. Według załączników do tego rozporządzenia (mapy oraz szczegółowej tabeli) – w Bydgoszczy powstać ma terminal sieci kompleksowej, w ramach TEN-T. Taki terminal łączyć mógłby transport: drogowy, kolejowy, wodny i lotniczy. Założenia powyższego rozporządzenia PE, odzwierciedlają również zapisy krajowej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku z perspektywą do roku 2030

 

Mapa będąca załącznikiem do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1315/2013

 

Ciężko znaleźć je już jednak w Strategii Rozwoju Województwa przyjętej przez Sejmik Województwa. Pojawiają się w niej natomiast zapisy dotyczące budowy terminala drogowo-kolejowego w Inowrocławiu, pod Laskowicami Pomorskimi. Ważne inwestycje multimodalne miałyby również powstać w Grudziądzu i we Włocławku.

 

Panie Marszałku, przez Bydgoszcz przebiega kluczowy kolejowy szlak transportowy tzw. magistrala węglowa, która sprawia, iż miasto to wydaje się bardzo atrakcyjnym terenem dla lokalizacji tego typu inwestycji – pisze do Piotra Całbeckiego radny Andrzej Walkowiak – Dlaczego w toku prac nad Strategią Rozwoju Województwa do 2020 roku Zarząd Województwa nie rekomendował ujęcia zapisów Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku oraz ustaleń pomiędzy polskim rządem i Komisją Europejską, które były już w tym momencie poczynione? – pyta.

 

Walkowiak dopytuje również o możliwość aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa, wraz z ujęciem podnoszonej kwestii. Pod koniec czerwca do ministra infrastruktury i budownictwa napisał z kolei poseł Łukasz Schreiber, który zapytał czy rząd podtrzymuje plan utworzenia w Bydgoszczy węzła multimodalnego sieci TEN-T.

 

Do tematu powrócimy, gdy na któreś z zapytań zostanie udzielona odpowiedź.