Rząd na rewitalizację Wisły chce wydać do 2020 roku 3,5 mld zł. Później kwoty będą jeszcze większe



Rząd na rewitalizację Wisły chce wydać do 2020 roku 3,5 mld zł. Później kwoty będą jeszcze większe

We wtorek Rada Ministrów przyjęła ,,Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce”, dokument wskazujący kierunki działań państwa polskiego w zakresie rewitalizacji dróg wodnych. Planuje się doprowadzenie do międzynarodowej klasy żeglowności Odry i Wisły do 2030 roku.

 

Przy dyskusjach na temat dróg wodnych w Polsce pojawia się często opinia, iż Odra ma być faworyzowana kosztem Wisły. O ile w najbliższych latach dziać się ma pod względem inwestycyjnym więcej na Odrze, to kwotowo rząd planuje więcej pieniędzy przeznaczyć w inwestycje na Wiśle.

 

Cztery priorytety stawiane w tym dokumencie przez rząd to:

1.Rozwój Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30)

2.Rozwój drogi wodnej Wisły (od Warszawy do Gdańska)

3.Połączenie Odry i Wisły, w tym rozwój drogi wodnej E-70, przebiegającej przez Kanał Bydgoski.

4.Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz dróg wodnych.

 

Do 2020 roku planuje się budowę stopnia wodnego poniżej Włocławka. Na inwestycje w Wisłę do 2020 roku zaplanowano wydać 3,5 mld zł, w przypadku Odry jest to kwota 2,9 mld zł. W latach 2021 – 2030 na kaskadyzację Wisły rząd planuje 28 mld zł, co łącznie da rząd inwestycji 31,5 mld zł. Jak wynika z dokumentu przyjętego przez rząd, część tych pieniędzy miałaby zostać pozyskana z Unii Europejskiej.

 

Pierwszy etap modernizacji dolnego odcinka Wisły ma pozwolić prowadzić przewozy ładunków o wielkości ok. 7,8 ton rocznie.