W poniedziałek w Gdańsku przedstawiciele PKP PLK podpisali umowę z firmą Egis Poland, która będzie zobowiązana do modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 201 do 2023 roku. Inwestycja będzie realizowana przy dużym wsparciu Unii Europejskiej.
– Linia 201 Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz to linia ważna z gospodarczego punktu widzenia jako alternatywny ciąg przewozów, ale też jest istotna dla mieszkańców, zwłaszcza Kaszub – podkreślał podczas uroczystości wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński.
W ramach podpisanej umowy wybudowany ma zostać drugi tor na jednotorowym odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa liczącym około 50 km oraz zeelektryfikowany odcinek liczący 88 km. Opracowywanie projektów powinno zakończyć się według szacunków ministerstwa infrastruktury w 2019 roku. Wówczas zostanie rozpisany przetarg na wykonanie robót budowlanych.
Realizacja tych inwestycji będzie częścią większego projektu, którego celem będzie poprawienie dostępności portu morskiego w Gdyni. Linia nr 201 jest alternatywnym traktem dla linii nr 131, która łączy z kolei Gdańsk z Bydgoszczą. Docelowo linia nr 131 ma być dedykowana przede wszystkim przewozom pasażerskim, zaś 201 towarowym. Modernizacja tej drugiej linii przyczyni się zatem do budowy pozycji Bydgoszczy jako potencjalnego centrum logistycznego. Od pewnego czasu mówi się o utworzeniu w Bydgoszczy węzła multimodalnego, który byłby tzw. wewnętrznym portem dla portów w Gdańsku i Gdyni.