Dla Bydgoszczy najwyższym priorytetem jest kolejowy terminal przeładunkowy!



Nie port rzeczny, ale kolejowy terminal przeładunkowy ma być główną szansą rozwojową dla Bydgoszczy. Taki przekaz wybrzmiał pod spotkaniu prezydenta Rafała Bruskiego z parlamentarzystami i radnymi wojewódzkimi. W tym temacie doszło do consensusu i deklaracji działania ponad podziałami politycznymi.

 

– Namawiam państwa do używania określenia Węzeł Multimodalny, ponieważ port przeładunkowy jest dla wie wielu mieszkańców mylący, sytuuje on bowiem całe przedsięwzięcie w innym miejscu – podkreśla radny wojewódzki Roman Jasiakiewicz.

 

Za priorytet wskazał on utworzenie kolejowego terminalu przeładunkowego w Bydgoszczy, który obsługiwałby bezpośrednio porty w Gdańsku i Gdyni. Miałby być to swego rodzaju hub dla portów morskich. Kolejne elementy bydgoskiego węzła multimodalnego mają tworzyć drogi ekspresowe S-5 i S-10 oraz terminal lotniczy Cargo.

 

– Dopiero czwarty elementem tego węzła, niestety do tej pory był on głównie podnoszony, będzie żegluga śródlądowa – wyjaśniał Jasiakiewicz. Odnosząc się do jednego z posiedzeń komisji sejmikowych, na którym aktywny był randy Andrzej Walkowiak wyjaśnił  – Okazuje się, że do udrożnienia Wisły na potrzeby żeglugi, potrzeba wybudować 9 kaskad, takich jak mamy we Włocławku. Potrzeba na to nawet 30 lat.

 

– Poruszyliśmy temat, który jest bieżący, bo powstają już pewne koncepcje, ale też perspektywiczny – wyraził poparcie dla tych działań prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.

 

Jasiakiewicz proponuje porozumienie

– Warto byłoby podpisać list intencyjny pomiędzy samorządem województwa kujawsko-pomorskiego, a samorządem województwa pomorskiego, samorządem Gdyni, Gdańska i Bydgoszcz, PKP PLK, aby byø podpisany dokument z portami morskimi Gdañska i Gdyni. Aby wyrażono wolę dla tego miejsca dla węzła multimodalnego – proponuje radny Roman Jasiakiewicz.

 

W spotkaniu prezydenta z parlamentarzystami i radnymi uczestniczył wicemarszałek województwa Zbigniew Ostrowski.

 

Gdynia widzi w Bydgoszczy partnera

Na zaproszenie posła Łukasza Schreibera, który również jest w temat powstania bydgoskiego węzła multimodalnego zaangażowany, gościli dzisiaj w Bydgoszczy młodzi posłowie Prawa i Sprawiedliwości. Wśród nich był gdyński poseł Marcin Horała, który zasiada w komisji infrastruktury – Z punktu widzenia Gdyni powstanie w Bydgoszczy terminalu kolejowego będzie bardzo korzystnym rozwiązaniem i utworzy synergię – wyjaśnił nam parlamentarzysta, zapowiadając wsparcie dla bydgoskich działań. Poseł Horała wcześniej pracował w gdyńskim porcie, stąd też tematyka jest mu bardzo bliska.

 

Radny Jasiakiewicz wspomniał, że potencjał bydgoskiego węzła multimodalnego wzmocni rządowa inwestycja polegająca na gruntownej modernizacji linii kolejowej nr 201, która łączy Maksymilianowo z gdyńskim portem. Ten tok myślenia potwierdził również poseł Horała – Jest to kluczowa inwestycja dla gdyńskiego portu. Bardzo się cieszę, że mogę dzisiaj państwu zakomunikować, że wszelkie prace toczą się zgodnie z harmonogramem.

 

Linia kolejowa nr 201 jest ważnym ogniwem korytarza Bałtyk – Adriatyk, który łączy polskie porty z portami w: Trieście, Koprze, Rawennie i Wenecji.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/FsTmtEoiyEo” frameborder=”0″ allowfullscreen ]