Sprawozdanie z trzeciego roku działalności Lepszej Bydgoszczy



Mija trzeci rok od powołania Ruchu Obywatelskiego Lepsza Bydgoszcz. Z tego też powodu składamy naszym odbiorcom tradycyjne sprawozdanie z działalności w ostatnim roku.

 

Tematem dominującym w ostatnich 12-tu miesiącach było dla nas utworzenie węzła multimodalnego w Bydgoszczy. Prowadziliśmy w tym zakresie ścisłą współpracę z radnymi wojewódzkimi i zainteresowanymi parlamentarzystami. Postulowaliśmy oparcie węzła na kolejowym węźle przeładunkowym, który w naszej opinii powinien powstać w Łęgnowie. Cieszy nas, że w toku debaty publicznej, zbieżne postulaty przyjął również Urząd Miasta Bydgoszczy. Wskazywaliśmy również konieczność bliższej współpracy Bydgoszczy z Gdynią i tamtejszym portem, w materii budowy węzła multimodalnego.

 

Obecni byliśmy na międzynarodowej konferencji ,,Korytarze Sieci Bazowej TEN-T”, którą w ramach polskiej prezydencji w Grupie Wyszehradzkiej zorganizowało w Warszawie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Również gościliśmy na II Gdyńskim Forum Bałtyk-Adriatyk, na którym mieliśmy okazję interesantom portu w Gdyni zaprezentować uwarunkowania infrastrukturalne Bydgoszczy, tym samym zachęcając ich do wsparcia idei kluczowego dla trójmiejskich portów węzła multimodalnego w naszym mieście. Pozyskaną wiedzę staraliśmy się systematycznie upowszechniać na łamach PopieramBydgoszcz.pl.

 

W ostatnim roku dużo uwagi poświęciliśmy z jednej strony kontroli pracy lokalnych parlamentarzystów, którzy w kampanii wyborczej składali wiele probydogskich obietnic. Często wiązało się to niestety z krytycznymi analizami. Ponadto analizowaliśmy rządowe dokumenty strategiczne, w tym przede wszystkim Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju, tzw. Plan Morawieckiego i staraliśmy się upowszechniać wiedzę na temat istotnych dla naszego regionu aspektów.

 

Rezygnacja rządu z wdrażania ustawy o związkach metropolitalnych sprawiła, iż zaczęliśmy prowadzić analizy, na temat innych dróg do wdrażania w Bydgoskim Obszarze Funkcjonalnym polityki metropolitalnej. Temu zagadnieniu planujemy poświęcić dużo uwagi w najbliższym czasie.

 

Ponadto kontynuowaliśmy ważne dla nas tematy z poprzednich lat – jak zabiegi o rewitalizację linii kolejowej nr 356 (Bydgoszcz – Szubin – Kcynia) oraz utworzenia bydgoskiej kolei dojazdowej, wraz ze zwiększeniem roli transportu kolejowego w transporcie miejskim.