Linia nr 356 dopiero po 2023 roku



Linia nr 356 dopiero po 2023 roku

Dzisiaj możemy napisać już oficjalnie, że rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Bydgoszcz -Szubin – Kcynia – województwo wielkopolskie, nie uda się w bieżącej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Marszałek Piotr Całbecki zapowiedział, że chce tę inwestycję zrealizować w nowej perspektywie, a ta rozpocznie się praktycznie po 2023 roku. Dzisiaj nikt nie wie jednak jak będzie wyglądał nowy budżet Unii Europejskiej oraz na jakie wsparcie będzie mogła liczyć Polska i jej poszczególne województwa.

Taka samo wygląda sytuacja linii kolejowej nr 281 na odcinku Nakło – Kcynia, co marszałek rozważał jako alternatywny wariant włączenia do wojewódzkiej sieci kolejowej Kcyni, wobec rewitalizacji linii kolejowej nr 356.

 

Na dzisiejszej sesji sejmiku o szansę dla linii kolejowej nr 356 pytał radny Roman Jasiakiewicz – Dzisiaj już wiemy, że całego programu kolejowego nie da się zrealizować – oznajmił marszałek Piotr Całbecki. Wyjaśnił on, iż w momencie gdy tworzono listę inwestycji z RPO w ramach planu spójności komunikacyjnej założono wartość inwestycji, która okazała się dwukrotnie mniejsza od realnych kosztów. Zdaniem marszałka odpowiedzialność za niedoszacowanie wartości inwestycji ponosi PKP PLK.

 

Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 z RPO lub alternatywnego wariantu w oparciu o linie nr 281, były brane pod uwagę, pod warunkiem znalezienia przy realizacji inwestycji z listy podstawowej tzw. oszczędności przetargowych. Dzisiaj wiemy, że inwestycje będą droższe niż zakładano i jak przyznał wprost marszałek Całbecki, nie uda się zrealizować w całości nawet zadań z listy priorytetowej. Priorytetami w bieżącej perspektywie mają być linie nr 207 (łącząca Toruń z Grudziądzem i Malborkiem) oraz 208 (łącząca Brodnicę z Grudziądzem i Tucholą).

 

– Linia nr 356 jest zgłoszona do opracowania dokumentacji technicznej, aby była możliwa jej rewitalizacja już w nowej perspektywie – poinformował marszałek Piotr Całbecki, zapowiadając jeszcze w bieżącej perspektywie prace koncepcyjne. Sama rewitalizacja ruszyłaby jednak dopiero po 2023 roku.