Będzie specjalna sesja Rady Miasta poświęcona drodze S-5 i S-10?



Będzie specjalna sesja Rady Miasta poświęcona drodze S-5 i S-10?

Przez długi okres stałym punktem w pracy bydgoskiego samorządu była kwartalna obecność przedstawiciela Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który referował informacje o realizacji kluczowych inwestycji, czyli budowy dróg ekspresowych S-5 i S-10. Od wielu miesięcy jest z tym jednak problem.

Regionalnego dyrektora GDDKiA sala sesyjna bydgoskiego ratusza nie widziała już dawno, kilka miesięcy temu pojawił się rzecznik prasowy. Pełniący obowiązki dyrektora w Bydgoszczy Radosław Kantak był zaproszony na dzisiejszą sesję, ale z zaproszenia nie skorzystał wskazując na brak czasu, co oburzyło prezydenta Rafała Bruskiego i przewodniczącą Rady Miasta Monikę Matowską-Gulczyńską. GDDKiA przysłała radnym jedynie pisemną informację, co uniemożliwiło jednak dyskusje z zadawaniem pytań.

 

– Czuje się jako mieszkaniec Bydgoszczy lekceważony – ocenił sytuację prezydent Rafał Bruski, który zaproponował, aby być może zwołać nadzwyczajną sesję w terminie, który wskaże dyrektor Kantak.

 


W liczącej trzy strony informacji dla bydgoskiego samorządu GDDKiA informuje o toczących się postępowaniach przetargowych dla trzech kujawsko-pomorskich odcinków S-5 (realizowanych wcześniej przez włoską firmę Impressa Pizzarotti). GDDKiA liczy, że nowi wykonawcy do prac budowlanych będą mogli przystąpić już w marcu.

 

GDDKiA nie wyklucza, że odcinek północnej obwodnicy Bydgoszczy (Tryszczyn – Aleksandrowo) będzie oddany do użytku jeszcze w tym roku. Stan jego zaawansowania ocenia się na 75%. Zachodnia obwodnica Bydgoszczy, czyli odcinek Tryszczyn – Białe Błota to obecnie zaawansowanie na poziomie 51%. Odcinek Szubin – Żnin gotowy powinien być pierwotnie jeszcze w październiku, obecnie jego stan zaawansowania ocenia się na 60%, stąd też jego ukończenia w tym roku raczej nie możemy się spodziewać.

 

Bardzo prawdopodobne jest natomiast oddanie do użytku odcinka Żnin – województwo wielkopolski, gdzie zaawansowanie jest największe i wynosi około 89%.

 

S-10

Najbardziej zaawansowane są prace przygotowawcze dla odcinka Bydgoszcz – Toruń. GDDKiA liczy, że na przełomie 2019 i 2020 roku zostanie wydana decyzja środowiskowa. Wniosek do RDOŚ złożono w tej sprawie 31 stycznia bieżącego roku.

 

Rząd planuje sfinansować budowę tego odcinka z partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie w tej materii nie pojawiły się nowe informacje.

 

Co do odcinka Bydgoszcz – Wyrzysk, podobnie jak w przypadku odcinka Bydgoszcz – Toruń trwają prace nad uzyskaniem studium STEŚ, ale są mniej zaawansowane. W przedstawionej radnym informacji wydanie przewiduje się na II połowę 2020 roku.