Co dla Bydgoszczy zrobią przyszli posłowie? Merytoryczne podsumowanie kampanii



Pozostały już tylko dwa dni kampanii wyborczej, przez ostatnie tygodnie padały z ust kandydatów przeróżne deklaracje. Są to co prawda obietnice, których realizacji nie możemy być pewni, przybliżamy naszym zdaniem najciekawsze propozycje.

Jakby spojrzeć na kampanie przed wyborami parlamentarnymi w 2015 roku, to wiele postulatów mamy powielonych. W tej kampanii najpopularniejsze tematy to droga ekspresowa S-5 (wzajemne przerzucanie się odpowiedzialnością, dlaczego pracę idą tak wolno), droga ekspresowa S-10, właściwie każdy komitet też nawiązał do potrzeby rekultywacji terenów po byłym Zachemie, czyli temat który w kampanii przed czterema laty nie istniał. W 2015 roku mieliśmy postulaty związane z terminalem intermodalnym, teraz sprawa wygląda o tyle inaczej, że nie tak dawno mieliśmy podpisanie symbolicznego porozumienia na rzecz utworzenia terminalu w Emilianowie z udziałem ministrów.

 

Rządowy program Kolej Plus sprawił, że w kampanii pojawiła się też dyskusja o odtworzeniu linii kolejowych o znaczeniu regionalnych, gdzie inwestycje do tej pory traktowano jako zadanie Samorządu Województwa. Naturalnie poruszono m.in. linie kolejową nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcynia, pojawiła się też propozycja wybudowania linii kolejowej do Koronowa oraz reaktywacja dalszego połączenia do Tucholi. Kandydaci też zwracają uwagę na linię nr 281 Gniezno- Kcynia – Nakło – Mrocza – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Kamień Krajeński – Chojnie. Skoro jesteśmy już na Krajnie, to też poruszono potrzebę szybkiej budowy obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego, w tym roku GDDKiA powinna otrzymać studium STEŚ dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego.

 

To są właściwie tematy, gdzie kandydaci są niemal zgodni. Pozostałe propozycje były już wyrażane już przez część kandydatów. Paulina Wenderlich i Konfederacja chcą zabiegać o utworzenie w Bydgoszczy Sądu Apelacyjnego. Koalicja Obywatelska, Lewica i Konfederacja też uważają, że należy przywrócić do obiegu prawnego ustawę metropolitalną. Warto wspomnieć, że jej uchwaleniem emocjonowaliśmy się przed 4 laty w kampanii, ale już kilka miesięcy później większość sejmowa wyrzuciła ją z obiegu.

 

Cztery lata temu dużo się też mówiło o utworzeniu Uniwersytetu Medycznego w Bydgoszczy, w tych wyborach ten postulat prezentowała Koalicja Obywatelska i Lewica.

 

We wtorek zaproponowaliśmy kandydatom popieranie naszej Piątki Portalu Kujawskiego, w której część z ogłoszonych już postulatów się pokrywa. Do tej pory żaden komitet na poważnie nie zaproponował modernizacji linii kolejowej nr 18 wraz z elektryfikacją linii nr 203 w kierunku na zachód od Bydgoszczy dla lepszej dostępności komunikacyjnej Szczecina oraz portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. W naszej opinii jest to ważne przedsięwzięcie rozwojowe dla regionu.