Ostatnio znowu pojawił się w przestrzeni publicznej wątek budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portu Lotniczego i Trzcinca (tzw. poludniowej obwodnicy kolejowej Bydgoszczy). Jutro na sesji Rady Miasta Bydgoszczy głosowana będzie poprawka budżetowa radnych PiS, wczoraj natomiast pozytywnie o tej koncepcji wypowiadał się marszałek Piotr Całbecki.
Radni PiS Jarosław Wenderlich i Paweł Bokiej złożyli poprawkę, aby w latach 2020 i 2021 Bydgoszcz dołożyła województwu 1,5 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej, aby w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej mieć gotowy projekt i móc go fizycznie realizować. Radni powodzenie tego przedsięwzięcia warunkują, że marszałek wykorzysta środki z puli Regionalnego Programu Operacyjnego, z bieżącej perspektywy.
Wczoraj na sejmiku temat poruszył radny Jerzy Gawęda, który zapytał, czy gdyby Bydgoszcz zabezpieczyła takie środki, to czy wówczas marszałek potraktowałby to zadanie priorytetowo. Marszałek przyznał, że jest to w jego opinii ważna koncepcja – Nie muszę tłumaczyć jak skróciłoby to czas przejazdu z Torunia do Bydgoszczy, jak wzmocniłoby nasz Port Lotniczy. To jest marzenie, o którym wiele lat rozmawiamy.
Zdaniem marszałka dużo zależy od właścicieli większości polskich torów – spółki PKP PLK, bowiem w jego opinii Polska może nie wykorzystać całej alokacji unijnej kolejowej w programach centralnych. Swoją wypowiedź spuentował – Proszę wszystkie siły polityczne o zaangażowanie w tym kierunku.
Linia Solec Kujawski – Trzciniec a KDP
W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o wizycie w Bydgoszczy publicysty kolejowego Karola Trammera, który oceniając koncepcje Stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz, które również zabiega o budowę tej linii kolejowej, wyraził opinię, że plany rządowe dotyczące Kolei Dużych Prędkości zapewne będą okrajane, wówczas być może zrezygnuje rząd z budowy nowej linii z Włocławka do Grudziądza, a zamiast tego postawi na rozwój istniejących linii przez Bydgoszcz. Dla powodzenia tej koncepcji kluczowe będzie zbudowanie przedmiotowej południowej kolejowej obwodnicy Bydgoszczy, aby pociągi przejeżdżające przez stację Bydgoszcz Główna, nie musiały zawracać chcąc jechać do Trójmiasta. O tej koncepcji i spotkaniu z Trammerem pisał też portal metropoliabydgoska.pl.
Przepraszamy za słabą jakość dźwięku na nagraniu, co jest spowodowane problemami technicznymi systemu nagłośnienia sesji Sejmiku Województwa.