Dworzec autobusowy obok kolejowego



Dworzec autobusowy obok kolejowego

Dworzec PKS znajduje się kilka kilometrów od stacji Bydgoszcz Główna, co jest rozwiązaniem niezbyt funkcjonalnym. Zazwyczaj dworce powstają obok siebie, aby umożliwić podróżnemu sprawną przesiadkę. W przypadku Bydgoszczy konieczny jest przejazd przez sporą część miasta tramwajem.

Również obecna lokalizacja dworca autobusowego jest niezbyt fortunna. Autobusy jadące ze strony Torunia muszą specjalnie nawrócić na Rondzie Jagiellonów, bowiem nie ma innego dojazdu. Wiele autobusów z dworca rusza w kierunku południowym, ulicami Bernardyńską i Kujawską, co z kolei wymaga zawracania zaraz po wyjeździe. Sytuacja taka jest uciążliwa dla innych kierujących.

 

Dyskusja o tym co dalej pojawiła się przy okazji prac nad Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Bydgoszczy (konsultacje społeczne trwają do jutra – 31 lipca). W projekcie autorstwa Miejskiej Pracowni Urbanistycznej czytamy – Lokalizacja dworca autobusowego nie zapewnia integracji z koleją. Niezbędna jest docelowo zmiana • lokalizacji dworca tak, aby integracja z koleją była pełna.

 

MPU jednoznacznie nie przesądza o nowej lokalizacji dworca PKS. Znacznie bardziej konkretną opinię w ramach wspomnianych konsultacji społecznych wyraża Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych, postulujące o lokalizację w okolicach stacji Bydgoszcz Wschód, nad która przebiega linia tramwajowa łącząca centrum Bydgoszczy z Fordonem – Rozwiązaniem pozwalającym na stworzenie rzeczywistego węzła przesiadkowego jest lokalizacja przy dworcu kolejowym Bydgoszcz Wschód. Zintegrowanie dworca autobusowego z dworcem Bydgoszcz Wschód pozytywnie wpłynie na rozwój wschodniej części miasta. Dworzec autobusowy może dobrze się wkomponować w istniejącą już infrastrukturę drogową (skrzyżowanie ulic Fordońskiej, Kamiennej i Lewińskiego) oraz infrastrukturę tramwajową. Jest to miejsce równie dobrze co dworzec główny skomunikowane za pomocą transportu zbiorowego, w tym z właśnie z dworcem głównym. Dalszy transport kolejowy wewnątrz miasta i w regionie zapewnić może planowana sieć kolei miejskiej / podmiejskiej. Lokalizacja przy Bydgoszcz Wschód może również umożliwić stworzenie wspólnej, nowoczesnej zabudowy do obsługi pasażerów dworca kolejowego i autobusowego.

 

Wzmocnienie roli węzła Bydgoszcz Wschód przewiduje również MPU – Zakłada się podniesienie rangi stacji Bydgoszcz Wschód w obsłudze ruchu pasażerskiego – tworząc węzeł integracyjny transportu publicznego zewnętrznego i wewnątrzmiejskiego porównywalny ze stacją Bydgoszcz Główna.

 

Zanim Studium zostanie zatwierdzone przez Radę Miasta minie trochę czasu. Istnieje szansa, że po drodze kolejnych dyskusji nad tym dokumentem, dojdzie do debaty nad przyszłą lokalizacją dworca autobusowego. Jest to dokument mający na celu zdefiniować rozwój Bydgoszczy w dalszej perspektywie.