Wczoraj Rada Miasta ustaliła zasady funkcjonowania parkingów Park&Ride, których powstanie jest w planach inwestycyjnych. Zakładają one wprowadzenie opłat za pozostawianie samochodu, bilet parkingowy będzie jednocześnie biletem na komunikację miejską. Mam wątpliwości, czy taka forma się przyjmie.
System Park&Ride jest przede wszystkim dedykowany osobom, które dojeżdżają do Bydgoszczy. Zasada jest taka, na obrzeża miasta dojeżdżamy samochodem osobowym, tam parkujemy na parkingu Park&Ride, a dalej podroż kontynuujemy transportem zbiorowym. Jest to coś nowego w Polsce, stąd też mam obawy, iż zbyt wygórowane stawki mogą po prostu odstraszać od tego rozwiązania. Jeżeli przyjeżdżamy w jedną lub dwie osoby do miasta (opłata w obu wypadkach jest taka sama) na 8 godzin do pracy, to za około 10 godzin parkowania zapłacimy 12 zł łącznie. W skali pięciu dni roboczych jest to już 60 zł, w przypadku dwóch osób po 30 zł na osobę. Znając trochę naszą mentalność podejrzewam, że wiele osób będzie wolało mimo wszystko dojechać jak najbliżej miejsca pracy, nawet jeżeli będzie trzeba się pomęczyć ze znalezieniem miejsca parkowania. Zawsze plusem będzie to, że ten samochód mamy po pracy gdzieś blisko, a nie trzeba jeszcze do niego dotrzeć autobusem.
Z tego też powodu uważam, że jeżeli chcemy przekonać do systemu Park&Ride to powinniśmy zaoferować preferencyjne, wręcz symboliczne opłaty. Przynajmniej w pierwszych latach, aby kierowcy mogli się oswoić z rozwiązaniem.
O ile stawek za parkowanie w strefie płatnego pakowania w centrum miasta nikt nie kwestionuje, to już podobne stawki w przypadku krótszego parkowania na parkingach na obrzeżach, to wygląda trochę jak absurd.
Na temat lokalizacji parkingu Park&Ride przy ulicy Grudziądzkiej, czyli w samym centrum, które raczej jest punktem docelowym, a nie typowym miejscem przesiadania na transport zbiorowy, pisałem już przynajmniej kilka razy. Parking tego typu w tym miejscu wręcz przeczy idei Park&Ride, ale podejrzewam, że pomysł ten powstał głównie z myślą o projektach unijnych. Podejrzewam z dużym prawdopodobieństwem, że po zakończeniu okresu trwałości projektu, ta część parkingu piętrowego przy ulicy Grudziądzkiej przestanie być elementem systemu Park&Ride.