W ostatnim czasie dość dużo się mówi o Centralnym Porcie Lotniczym, za sprawą ogłoszenia przez rząd konsultacji nad Strategicznym Studium Lokalizacyjnym. W tym dokumencie za kluczową inwestycję drogową uznano budowę drogi ekspresowej S-10, która przebiegałaby przy CPK.
Ujęcie budowy drogi S-10 w programie CPK na pewno zwiększa szansę na szybką realizację tej inwestycji. Według ostatnich zapewnień Ministerstwa Infrastruktury inwestycja mogłaby być oddana do 2027 roku. Praktyka pokazuje, chociażby budowy drogi S-5, która możemy obserwować, że nie zawsze dzieje się wszystko w zakładanym terminie.
O S-10 w w ramach CPK
Studium obejmuje odcinek ,,ringu” wokół Warszawy w kierunku Torunia, czyli tzw. wschodni odcinek, który w chwili obecnej jest najmniej zaawansowany. Najbardziej zaawansowane są prace na odcinku Bydgoszcz – Toruń, który jednak nie jest przedmiotem prac nad CPK. Głównie chodzi projektantom na połączeniu CPK z autostradą A1, tak aby usprawnić komunikację z północną Polską, czyli np. z Gdańskiem, a także przez Bydgoszcz ze Szczecinem. Obecnie okolice planowane CPK są z autostradą A1 skomunikowane poprzez autostradę A2, po wybudowaniu S-10 uda się jednak zaoszczędzić kilkadziesiąt minut podróży.
Rozważane są trzy warianty skomunikowania S-10 z autostradą, co jest obecnie przedmiotem konsultacji. Jeden zakłada przejście drogi nad Wisłą w okolicy Włocławka i następnie włączenie się do autostrady. W tym rozwiązaniu na odcinku Włocławek – Toruń S-10 i autostrada A1 miałyby wspólny przebieg (może się tutaj pojawić praktyczne pytanie, czy za przejazd tym odcinkiem beda pobierane opłaty). Drugi z wariantów to przebieg w okolicach Lipna, po wschodnim brzegu Wisły, aż do okolic Torunia, skąd droga biegłaby najpierw jako południowa obwodnica Torunia, następnie w kierunku Bydgoszczy. Jest jeszcze trzeci wariant, najbardziej ułożony na północ, gdzie S-10 do Torunia wchodziłaby po stronie wschodniej, następnie droga biegłaby przez środek miasta.
Linią ciągłą potencjalne dojścia drogi S-10 do Torunia
W sobotę przedstawimy pełen raport dotyczący rozważanych koncepcji kolejowych dla CPK.
Decyzja środowiskowa na dniach?
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zapowiada, że decyzja środowiskowa dla odcinka Bydgoszcz – Toruń powinna być wydana już w lutym. Decyzja środowiskowa to bedzie poważny krok w kierunku ukończenia etapu uzyskiwania decyzji administracyjnych. Potem bedzie można rozpocząć budowę, najpierw trzeba jednak na ten cel zabezpieczyć w budżecie pieniądze, a tych na chwilę obecną nie ma.
Zespół parlamentarny
W czwartek 13 lutego w Sejmie odbędzie się drugie posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Drogi S-10, który ma być platformą lobbingu w parlamencie na rzecz realizacji inwestycji w całym przebiegu. Pierwsze, styczniowe posiedzenie poświęcone było powołaniu prezydium, w czwartek natomiast planowana jest dyskusja o perspektywach, również z udziałem zaproszonych samorządowców. Relacje z tego spotkania przygotujemy.
Przewodniczącym zespołu został poseł Lewicy Arkadiusz Iwaniak z Płocka, wśród wiceprzewodniczących jest bydgoski poseł Jan Szopiński.