Kilka tygodni temu do użytku oddano rondo turbinowe wzdłuż ulicy Szubińskiej na terenie gminy Białe Błota. Rondo poprawiło bezpieczeństwo, a także płynność ruchu, wciąż jednak w gminie tworzą się korki, głównie za sprawą sygnalizacji świetlnych. Już pod koniec 2017 roku samorządy zapowiedziały wspólną współpracę na rzecz budowy obwodnicy Białych Błot, ale przez właściwie 2,5 roku nic w tej sprawie się nie wydarzyło. Teraz jest szansa.
Dzisiaj w Toruniu, w trybie zdalnym, obraduje Sejmik Województwa, w którego porządku znalazła się dyskusja o realizowanych w regionie inwestycjach drogowych. Radni Jerzy Gawęda i Roman Jasiakiewicz pytali o to kiedy rozpoczną się pracę związane z budową obwodnicy, które rozpocząć ma opracowanie studium STEŚ, które pozwoli wyłonić najbardziej optymalny przebieg obwodnicy.
– Dopiero teraz udało nam się podpisać porozumienie czterostronne, którego celem jest opracowanie STEŚ – poinformował dyrektor w Urzędzie Marszałkowskim Mirosław Graczyk. Sygnowane przez Zarząd Województwa dokumenty do gminy Białe Błota miały zostać wysłane w ubiegłym tygodniu. Liderem zlecenia opracowania STEŚ ma być gmina Białe Błota, partycypować w tym zadaniu ma obok Województwa Kujawsko-Pomorskiego, także Miasto Bydgoszcz i Powiat Bydgoski. W dalszym etapie te dwa ostatnie samorządy również będą musiały podpisać się pod nowym porozumieniem.
– Na tym etapie nie ma szczegółowego harmonogramu. Z STEŚ trzeba sobie przyjąć, że to potrwa półtora roku, a nawet dwa – wyjaśnił Graczyk.
Opracowanie ma wskazać najbardziej optymalny wariant, Graczyk dopytywany przez Jasiakiewicza przyznał, że pod uwagę może być brany wariant budowy tunelu lub estakady nad fragmentem ulicy Szubińskiej, aby tranzyt na Szubińskiej był odseparowany od życia wewnątrz Białych Błot.
Zdaniem Mirosława Graczyka ostatnie zmiany w przepisach pozwalają ubiegać się w przyszłości o dofinansowanie budowy obwodnic z budżetu państwa w ramach Funduszu Dróg Samorządowych.
Droga województwa nr 223, czyli ulica Szubińska w przebiegu na terenie gminy Białe Błota jest ważnym traktem, bowiem komunikuje centrum Bydgoszczy z węzłem drogi ekspresowej S-5 w Białych Błotach.