Czy zmarnujemy kolejną perspektywę na rozwój kolei?



Czy zmarnujemy kolejną perspektywę na rozwój kolei?

Z powodu pandemii COVID-19 nie doszła do skutku specjalna sesja Sejmiku Województwa poświęcona inwestycjom kolejowym. Specjalnie nie ma się jednak czym chwalić, bowiem z planowanej do 2023 roku modernizacji ponad 150 km torów, zmodernizowane będzie niecałe 18 km pomiędzy Toruniem i Chełmżą. Sesja miała służyć jednak też dyskusji o przyszłości, o inwestycjach jakie mogą zostać zrealizowane do 2027, ewentualnie 2030 roku, chociażby przy udziale rządowego programu Kolej Plus. Sprawdzamy jakie inwestycje miałyby szansę na realizację z tego programu.

Kolej Plus czyli Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej zakłada wydatkowanie do 2028 roku 6,6 mld zł z budżetu państwa na regionalne projekty. Środki będą przyznawane w konkursach na poziomie 85% dotacji, pozostałe 15% będą musiały zapewnić samorządy. Nie będzie to zatem obligatoryjna realizacja programu, ale dotacja dla zainteresowanych samorządów. Nie mniej jednak w uchwale Rady Ministrów jest kilka rekomendowanych projektów, w tym ciąg komunikacyjny Bydgoszcz – Szubin – Żnin oraz Terespol Pomorski – Świecie.

 

W lutym radny Jerzy Gawęda zwrócił się do marszałka z interpelacją, w której zapytał czy województwo planuje w swoich dokumentach finansowych środki na 15% wkład własny dla ciągów komunikacyjnych: Bydgoszcz – Szubin – Żnin; Nakło nad Notecią – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – dalej na Chojnice.

 

Odpowiedzi na tak zadane pytania jednak nie padają, natomiast marszałek Piotr Całbecki określa program Kolej Plus jako oparty o ,,fikcyjne założenia” nierealnych do zrealizowania inwestycji. Przy takiej formie odpowiedzi nie wiadomo zatem czy program Kolej Plus w województwie kujawsko-pomorskim będzie realizowany.

 

Szacunki PKP PLK

Odbudowa torów pomiędzy Żninem i Szubinem, wraz modernizacją odcinka linii kolejowej nr 356 Bydgoszcz – Szubin według PKP PLK to koszt 450 mln zł (ostatnio pojawiły się szacunki mówiące tylko o 300 mln zł). Natomiast odbudowa torów do Świecia 300 mln zł. Dla odcinka Nakło – Chojnice nie zrobiono wstępnego kosztorysu z uwagi na brak zainteresowania ze strony samorządu.

 

Mamy zatem inwestycje warte 750 mln zł z deklaracją wsparcia przez rząd kwotą 637 mln zł. Strona samorządowa musiałaby wyłożyć przeszło 112 mln zł.

 

Województwo zapowiada natomiast, że w nowej perspektywie unijnej chciałoby zmodernizować z Regionalnego Programu Operacyjnego ciąg Bydgoszcz – Kcynia, bez wskazania czy przez Szubin czy przez Nakło. Gdyby zdecydowano się na wariant szubiński, wówczas na odcinku Bydgoszcz – Szubin to zadanie pokrywałoby się z programem Kolej Plus, przez co można by zmniejszyć wkład samorządu o wartość dotacji z Unii Europejskiej (co wymagałoby oczywiście negocjacji).

 

Gdyby marszałek nie był zainteresowany

Nie jest nigdzie powiedziane, że 15% wkład własny musi pochodzić z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. O rządowe dofinansowanie na poziomie 85% mogą wystąpić również samorządy niższego szczebla – w tym wypadku Miasto Bydgoszcz, powiaty bydgoski, nakielski i żniński, a także poszczególne samorządy jak Szubin i Żnin.