W lutym w trakcie posiedzenie parlamentarnego zespołu ds. drogi ekspresowej S-10 poseł Jan Szopiński pytał, kiedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpi o opinie do Eurostat, z uwagi na zamiar realizacji odcinka Bydgoszcz – Toruń w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Przedstawicielka ministerstwa informowała, że wniosek już złożono i jesteśmy ,,bliżej niż dalej” uzyskania opinii. Dzisiaj się dowiadujemy, że takiego wniosku jeszcze nie złożono i nie wiadomo kiedy to nastąpi.
– Kiedy GDDKiA wystąpi do Eurostatu o opinie w sprawie PPP? – pytał 13 lutego poseł Jan Szopiński – Już wniosek o taką opinie został skierowany i w tym momencie Eurostat jest na ostatnim etapie oceny – wyjaśniała przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury.
– Czyli będzie przetarg w tym roku? – dopytywał poseł Szopiński – Jeżeli o drogę ekspresową S-6 (od redakcji: obwodnica Trójmiasta), natomiast jeżeli chodzi o drogę ekspresową S-10, to będzie to trochę uzależnione od losów decyzji środowiskowej – odpowiadała przedstawicielka resortu.
{youtube}9st53FCBneY{/youtube}
Okazuje się, że wniosek do Eurostatu, który zakończył się już zresztą wydaniem opinii, złożono tylko na odcinek S-6, natomiast jak wynika z odpowiedzi, jaką na interpelację posła Pawła Olszewskiego udzielił w ubiegłym tygodniu wiceminister Rafał Weber, nie złożono jeszcze takiego wniosku do Eurostat dla odcinka Bydgoszcz – Toruń.
Wystąpienie do EUROSTAT w sprawie projektu S10 Bydgoszcz-Toruń nastąpi niezwłocznie po zrealizowaniu przewidzianych właściwymi procedurami czynności – odpowiada wiceminister. Kiedy? Tego nikt nie jest wstanie określić. Uzyskanie opinii Eurostat, zgodnie z rekomendacją Rady Ministrów, jest niezbędne, aby móc rozpocząć realizację tej inwestycji w formule PPP.
Poseł Jan Szopiński pytany o odpowiedź wiceministra Webera nie krył zdziwienia, informując, że pilnie złoży wniosek do ministerstwa o wyjaśnienie tych rozbieżności.
Kiedy przetarg?
Kluczowe dla rozpoczęcia realizacji odcinka Bydgoszcz – Toruń będzie pozyskanie partnera prywatnego, który za otrzymywanie przez 30 lat ze strony Skarbu Państwa zapłaty za dostępność odcinka, wybuduje go. To będzie praktyczny sprawdzian dla koncepcji PPP, bowiem pokaże czy znajdzie się podmiot gotowy do podjęcia ryzyka w tym zakresie, w dobie recesji jaką według analityków wywoła pandemia COVID-19.
Przedstawicielka ministerstwa odpowiadając na pytania posła Szopińskiego sugerowała, że taki przetarg może być rozpisany w przyszłym roku, wskazując jednak na inny warunek – uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy decyzję środowiskową wydała 24 lutego, ale nie jest ona jeszcze prawomocna, bowiem strony mogą składać do niej odwołania. Przyjęty wariant przebiegu drogi S-10 budzi kontrowersje, z jednej strony podnoszone są aspekty ekologiczne, zbyt dużego oddziaływania na środowisko leśne (biec będzie ona na południe od dzisiejszej DK 10), natomiast w Solcu Kujawskim krytykowane jest oddalenie węzłów od miasta.