26 sierpnia to ostateczny termin składania wniosków do rządowego programu uzupełniania infrastruktury kolejowej, w ramach którego można uzyskać 85% refundacji rządowej na inwestycje kolejowe. Czasu pozostało już zatem dość niewiele, a w naszym regionie – dokładniej pisząc na terenie funkcjonowania Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz – mało jest rzeczy wyklarowanych.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że we wspomnianym terminie do 26 sierpnia zgłoszony zostanie projekt budowy linii kolejowej do Koronowa wraz z modernizacją dalszego ciągu do Tucholi. O oddolnej inicjatywie już pisaliśmy, zatem w tym wypadku temat zostawmy.
Wciąż brak klarownego stanowiska w sprawie inwestycji, która miała być jedną z wizytówek programu Kolej Plus – czyli odbudowie linii kolejowej do Żnina. Właściwie nie znam żadnej zapowiedzi zgłoszenia tego wniosku, stąd też na chwilę obecną trzeba założyć, że najprawdopodobniej nie zostanie on zgłoszony. Skomunikowanie Bydgoszczy (największego miasta w stowarzyszeniu Metropolia Bydgoszcz ze Żninem (trzecim największym miastem), mogłoby się odbyć poprzez modernizację odcinka Bydgoszcz – Białe Błota – Szubin linii nr 356 oraz odbudowie następnie torów na Żnin ( z uwagi na przebieg drogi ekspresowej S-5, musiałby to być nowy szlak niż rozebranej w przeszłości linii). Warto się zastanowić, aby ująć w tym samym projekcie również odcinek Szubin – Kcynia (zakładając, że dojdzie do modernizacji odcinka z Gołańczy do Kcyni w innych działaniach inwestycyjnych), wówczas mieszkańcy Żnina zyskaliby skomunikowanie kolejowe również z Poznaniem, z kolei kcynianie zyskali by skomunikowanie z Bydgoszczą.
To póki co jednak teoria, bowiem najważniejszą kwestią jest wspomniane zdążenie z wnioskiem przed 26 sierpnia. Problem w tym, że do tej pory nie ma nawet zapowiedzi złożenia takiego wniosku. Zgodnie z procedurą zainteresowane samorządy powinny zawrzeć porozumienie i wybrać między sobą lidera, który złożyłby wniosek (tak dogadano się w przypadku Koronowa), mógłby być co prawda złożony on przez Samorząd Województwa, ale na takie rozwiązanie w naszym województwie się nie zanosi.
Warto zatem rozważyć, aby powstanie porozumienia dla modernizacji linii Bydgoszcz – Szubin – Kcynia oraz odcinka do Żnina było przeanalizowane w ramach Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, które stałoby się jego liderem, z racji tego, że podlegli prezydentowi Bydgoszczy pracownicy mają najlepsze zaplecze do merytorycznego przygotowania wniosku. W dalszej kolejności trzeba by opracować studium analityczne, co będzie pewnym kosztem dla samorządów, ale tutaj decyzje mogą zapaść już jesienią.
Program Kolej Plus to bez wątpienia szansa na ożywienie transportowe powiatów bydgoskiego, nakielskiego i żnińskiego ,a także rozwój całej Metropolii Bydgoszcz, chociażby poprzez rozwijanie kolei aglomeracyjnej, co trochę w naszym przypadku kuleje. Grzechem będzie odpuszczenie tematu bez przeanalizowania.
Trudnością jest natomiast to, że jesteśmy w środku sezonu wakacyjnego, na dodatek coraz większym problemem staje się wzrost zachorowań na COVID-19, miejmy jednak w centrum uwagi również ten program.