O powrocie pociągów do Świecia, gdzie fragment torów został nawet rozebrany i zagospodarowany pod drogę gminą, mówi się od pewnego czasu. Duże nadzieje daje umieszczenie tej inwestycji w rządowym programie Kolej Plus. Przy okazji prac koncepcyjnych opracowano nawet pewną koncepcję.
Podczas prac nad projektem modernizacji linii nr 131 (Bydgoszcz – Tczew) opracowano koncepcję odnowienia linii nr 240, która z linią nr 131 łączy się w Terespolu Pomorskim. Opracowaną koncepcję opublikowało dzisiaj Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei.
Linia na odcinku Terespol – Przechowo miałaby zostać zmodernizowana oraz poddana elektryfikacji. Dalszy odcinek będzie odnowiony i mniej więcej na wysokości ulicy Wojska Polskiego powstanie dworzec. W przeszłości dworzec mieścił się bardziej na wschód, ale z uwagi na zagospodarowanie terenu przez gminę odnowiona linia nr 240 będzie krótsza niż w przeszłości.
Grafika: Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei
Obecny układ torowy ma taką wadę, iż pociągi jadące od strony Trójmiasta, nie mogą skręcić do Świecia, jedynie możliwe jest dojechanie najpierw do Terespola Pomorskiego i tam zawrócenie, dlatego jest rozważana koncepcja budowy również łącznicy Konopat – Kozłowo, która umożliwi przejazd kieszeniowy pociągów regionalnych przez Świecie.
Wśród priorytetów programu Kolej Plus w naszym województwie znalazły się dwa priorytety: przywrócenie połączeń ze Świeciem oraz ze Żninem. W przypadku Żnina, będzie to zadanie dużo trudniejsze, bowiem tam trzeba odnowić znacznie więcej torów. Jeżeli chodzi o Świecie będzie to dużo łatwiejsze. Jak jednak jednak wynika z założeń programu Kolej Plus, strona rządowa planuje refundować 85% wartości zadania, zatem dla odnowienia linii będzie konieczne zaangażowanie samorządów w 15%.